14 augustus 2013

Boycot

Er is veel ophef over de Russische anti-homo wetgeving en de aankomende Olympische Spelen. Er gaan stemmen op om de Winterspelen in het Russische Sotchi te boycotten. Daarop is het wel een en ander af te dingen.

Laat ik beginnen met te stellen dat ik sympathie kan opbrengen voor dit initiatief. De Russische wetgeving is mijns inziens bezopen.

Het IOC zegt, dat het geen politieke organisatie is, en daarom geen standpunt inneemt - behoudens wat gratuite gemeenplaatsen over mensenrechten. Ik denk dat dat goed is. Sport en politiek zijn verschillende zaken. Het IOC is een grote, belangrijke organisatie, die ten diepste corrupt is. Dat is dit soort grote organisaties nu eenmaal eigen. IOC, FIFA, IAAF en zo nog een trits, die leven echt niet alleen van sponsorgeld. Dat is in het verleden al meermaals aangetoond, en niemand lijkt zich er al te druk over te maken. Zou het IOC zich openlijk inlaten met politiek, dan zou het zijn huid niet elke vier jaar kunnen verkopen aan de hoogste bieder. De Spelen van 2008 waren in China, ook niet het meest frisse land in onze, of moet ik zeggen: mijn westerse ogen. Ik bedoel maar.

Eén van de dingen die mij persoonlijk geinig leken, zou zijn om alle medaillewinnaars met een regenboogvlag te laten zwaaien. Daar kleven helaas enkele bezwaren aan. Eén ervan is dat de IOC het verbiedt. Want niet alleen nemen ze geen politiek standpunt in, ze staan het uiten ervan door deelnemers ook niet toe. Dat is wel begrijpelijk; als ik een feest organiseer dat wordt betaald door een ander, en mijn feestgangers maken hem belachelijk, dan sla ik een modderfiguur. Niettemin zou het een kleine moeite zijn voor het IOC om zich te distantiëren van politieke uitingen van individuele deelnemers. Da's natuurlijk ook problematisch, ik zie het voor me: de Iranese delegatie die oproept tot vernietiging van Israel, de Somaliërs met een pleidooi voor vrouwenbesnijdenis, dat soort dingen. Je wilt niet dat een mondiaal feestje gekaapt wordt door lokale belangen.

Toch denk ik dat breedgedragen burgerlijke ongehoorzaamheid een uitkomst kan bieden. In dat 'breedgedragen' zit het tweede bewaar aan mijn idee - minstens de helft van de deelnemende landen is zelf anti-homo.

Mooi kut. Of pik. Of kut-die-ooit- nu ja, u begrijpt Het roept een interessante vraag op. 'Wij', dat wil zeggen het deel van de wereld waarin homorechten momenteel enorm hip zijn, vinden dat anti-homo wetten niet kunnen[1]. Maar dat is niet iedereen het met 'ons' eens. Waar ligt de grens tussen verontwaardiging over onrecht en het opleggen van jouw waarden aan anderen? In dit geval is het een 'no-brainer'. Maar is dat niet tegelijkertijd paternaliserend[2]? Mogen andere regimes of landen of volken geen andere opvattingen huldigen over zaken waarover wij anders denken? Maakt diversiteit in opvattingen ons niet wat ons mens maakt? Wie geeft ons het recht anderen terecht te wijzen? Een belachelijk grote vraag, die ik niet eens ga proberen te beantwoorden.

Ikzelf vind, dat je te allen tijde zonder gevaar voor eigen leven, voor je gedachten en principes zou moet kunnen uitkomen. Dat is een contradictio-in-terminis, want dat gaat natuurlijk niet op voor principes waarbij de ander per definitie dood moet als hij of zij niet diezelfde principes huldigt, en bovendien, geen enkele stroming kreeg ooit invloed voordat een significant aantal tegenstanders een kopje kleiner werd gemaakt[3]. Voordat dit uitmondt in een discussie over vrijheid van -laten we zeggen- godsdienst, laat ik mij beperken tot hoe ik denk dat 'we' met de situatie van de Winterspelen zouden moeten omgaan.

Ik geloof niet in een boycot. En ik ben een idealist. Dus ik roep al onze Nederlandse deelnemers, en alle deelnemers uit andere landen, die ook vinden dat LGBT niet gediscrimineerd zouden moeten worden, op, om toch lekker met die regenboogvlag te zwaaien, een ludieke badge op te spelden - er alles aan te doen om te laten blijken dat je het er niet mee eens bent. Laat je mening vooral blijken! Fuck het IOC en zijn richtlijnen! En natuurlijk alleen als je uit een land komt waarin je niet om die reden gestenigd wordt! Het IOC zal jullie niet schorsen als jullie het maar met voldoende mensen doen. Dat hoeven er niet eens zoveel te zijn, laten we zeggen Nederlanders en Duitsers. Alleen al de publiciteit weegt op tegen de anonimiteit van een boycot.

Of het zal helpen? Nee, maar dat deden de boycots in '80 en '84 ook niet. En wie herinnert zich niet de 'black power salute' van de Spelen van 1968?

1. Ik denk dat homorechten nu vooral worden gehuldigd om 'de burger' de illusie te geven dat zijn vrijheid groeiende is; terwijl de wereld allengs verder wegzakt in globale plutocratie
2. Of maternaliserend, voor alle lesbo's onder ons
3. Twee Godwins in één stukje, dan moet het wel gewichtig zijn!

Geen opmerkingen: