1 februari 2010

Vegetarisch

Ik vergeet bijna een ander meesterwerk te bespreken, waarvan ik onlangs het genoegen heb gesmaakt het te mogen ervaren.

Veel mensen kennen vast Anaconda. En zullen het er waarschijnlijk over eens zijn dat zelfs Jennifer Lopez' bevallige achterste dit misbaksel van een film niet kon redden.

(Terzijde: wat weinigen weten is dat er liefst 3 vervolgen zijn gemaakt, 'I kid you not', waaronder eentje met David 'Michael Knight' Hasselhoff - riep er iemand 'B-film'?)

Hoe dan ook, Anaconda is best grappig. Vind ik. Temeer daar Jon Voigt, 'de vader van', er een geinige rol in overacteert. Diezelfde Jon Voigt speelt trouwens de hoofdrol in de film die momenteel de IMDB 'bottom-100' aanvoert. Grappig.

Ik dwaal af, ik wou het helemaal niet hebben over films met de papa van dat scharminkel met plastic tieten en lippen dat bruine kindjes verzamelt.

Nee, ik wou het hebben over Carnosaur. Een film uit 1993. Redelijk recent dus. Een film die gemaakt werd, let wel, NA(!) Jurassic Park.

Carnosaur gaat over een geheim militair laboratorium (gaap) waar een briljante wetenschapster (gaap) bezig is met geheime (gaap) genetische experimenten (gaap), om het ultieme wapen (gaap) te creeren. Laat dat nou net een dinosaurus zijn. Want die waren trendy in 1993.

'Cut', en we zien een of andere hillbilly die bewaker is van een bedrijventerrein. Deze dombo is heimelijk verliefd op het meisje uit een -naar ik aanneem- veganistische woongemeenschap van demonstranten in het bos. Duh. Die zich op een avond allemaal vastketenen aan de landbouwwerktuigen die hillbilly beschermt. Wat een beetje jammer is voor ze, want laat het monster nou net ontsnapt zijn. En het monster heeft trek. Stevige trek.

Wat Carnosaur vooral zo hilarisch maakt, is dat het monster zo pijnlijk slecht gemaakt is. Deels komt het regelrecht uit een Commodore 64 - met defecte videokaart, deels is het genant duidelijk een handpop van een paar centimeter. En we hebben het over 1993, een tijd waarin CGI weliswaar nog niet zo ver ontwikkeld was als tegenwoordig, maar waarin, in bijvoorbeeld Jurassic Park, toch al relatief overtuigende films vol CGI gemaakt werden. Deze Carnosaur ziet er niettemin uit alsof hij nog met King 'Klei' Kong op de Empire State Building geplakt heeft gezeten. In 1933, welteverstaan. In alle opzichten is deze carnosaurus een wangedrocht van de bovenste plank.

Dat maakt de film ook wel weer leuk, bijna net zo leuk als die brullende anaconda waarmee ik dit stukje begon. Ook zeer vermakelijk vond ik, dat toen de hillbilly eenmaal was binnengedrongen in het geheime militair lab, want dat doen hillbillies in de film, hij een geanimeerd tweegesprek over genetica heeft met de Boze Wetenschapster (een vrouw, jaja, het is wél 1993!) En laat ik het over de reactie een langharige vastgeketende demonstrant maar niet hebben, want die zegt, ik verzin dat niet: "Hello, green brother." ROFL!

Carnosaur, dus. Misschien geen klassieker, maar ook bijzonder de moeite waard als je een avond B-films met vrienden wilt organiseren.

Als je diezelfde vrienden echt kwijt wilt, er diverse vervolgen gemaakt.

Geen opmerkingen: