3 februari 2010

Verbindingsperikelen

Al meer dan een jaar heb ik problemen met mijn internetverbinding. Deze problemen zijn niet ernstig genoeg om er uren tijd aan te besteden, vandaar dat ze al zo lang voortduren. Maar toch.

Wat is er aan de hand? Soms laden webpagina's niet. Of half. Niet altijd dezelfde pagina's, en soms gaat het ook ineens een poosje goed. Het maakt niet uit of ik een draadloze of fysieke verbinding heb met de modem. Het maakt ook niet uit welk computer of welk besturingssysteem ik gebruik. Het ligt dus niet aan de computers, of aan het type internetverbinding. Blijft over de modem, of de internetprovider. Dat laatste is niet heel waarschijnlijk, want die zou inmiddels failliet zijn - zo irritant is het probleem dan weer wel.

Blijft over de modem.

Het probleem komt en gaat, maar zijn vaak wel dezelfde pagina's waarop het zich voordoet, weliswaar niet altijd, maar vaak genoeg om een verband te vermoeden. De Hyves inbox is zo'n pagina. Met bijvoorbeeld Google of nu.nl is er eigenlijk nooit problemen. Als ik een P2P programma zoals uTorrent aan heb staan, verergert het probleem exponentieel; normaal surfen is dan eigenlijk niet meer mogelijk, zelfs niet als het P2P programma flink afgeknepen wordt.

Met andere woorden, het lijkt erop alsof de modem 'verstopt raakt' en dan zijn werk niet meer goed doet. En dat het geen probleem is met de snelheid van de verbinding.

Dat idee had ik een jaar geleden ook al. En ik heb al talloze dingen geprobeerd, maar ik ken mijn huidige modem niet zo goed, en heb een hekel aan dit soort systeembeheerdergepiel. Dus ik dacht op een gegeven moment 'laat ook maar'.

Vandaag was het genoeg. Ik had twee opties: de modem uit het raam keilen, of toch nog even kijken of ik iets kon vinden. Een uur googelen later, waarin ik 90% onzinantwoorden vond, en 9% bruikbare suggesties, -die ik al geprobeerd had-, las ik iets over een ander type modem dan dat ik heb, maar voldoende interessant om te proberen of ik die optie ook had.

Wat ik namelijk nog niet geprobeerd had, was de firewall uitschakelen. Hoewel ik wel vermoedde dat dat het probleem zou kunnen oplossen, is dat in de praktijk gewoon geen optie. Ja, ik kan het natuurlijk wel doen, en dan een tweede router achter de modem hangen, en die laten firewallen, en de eerste alleen als bridge, enzovoort, maar dat vind ik zelfs om op te schrijven al bijna teveel gedoe.

Wat ik echter nog nooit had gedaan, en achteraf vind ik dat wel een beetje dom van mezelf, was eens goed kijken wat ik via de 'normale' modemconfiguratie aan de firewall-instellingen van de router kon configureren. Dat zit zo, in mijn vorige modem moest ik dat soort dingen doen via een Telnet verbinding door PuTTY, waarbij je met lange (hele lange!) commando's je firewall heel precies kon instellen. Maar allemachtig wat een gedoe was dat. Dat er bij het huidige modem ook nog zoiets is als een plek waar niet-nerds iets kunnen instellen, dat had ik een beetje over het hoofd gezien.

En wat blijkt, je kunt er, zij het zeer beperkt, inderdaad wel iets aan configureren. Zo kun je het intrusiedetectieniveau instellen. En wat blijkt nu? Als ik die van hoog naar medium zet, werken alle probleempagina's ineens prima. Hoera, dansje!

Dus mocht iemand anders ook last hebben van dit probleem, doe er je voordeel mee, want de meest voorkomende suggestie voor dit probleem (het commando "netsh interface tcp set global autotuning=disabled", fijn!) werkt sowieso alleen op Vista en Windows 7, en verhelpt bovenstaand probleem niet, omdat het iets wijzigt aan je computer, terwijl die het probleem niet is.

Beetje nerd-stukje, ik weet het. Maar je hóeft het ook niet te lezen :)

(Update:) Nog even voor de volledigheid waarom dit werkt: 'zware' websites, zoals Hyves, halen de pagina niet van één plek, één server. Dat zie je ook onderin je scherm als je een Hyves pagina laadt (opent): de tekst komt van de ene plek, de plaatjes van een andere, de smilies van weer een andere, enzovoort. Wat er in feite gebeurt, is dat je browser gelijktijdig een (groot) aantal verbindingen maakt met al die afzonderlijke plekken. De firewall in je router kan dan in de veronderstelling gebracht worden, dat er een DDoS (Distributed Denial of Service) op je wordt uitgevoerd, dat is een vorm van internetaanval die, middels het maken van heel veel verbindingen met jouw computer, jou het internetten onmogelijk maakt. En dan zegt de firewall 'stop!', en laat geen internetverkeer meer door vanaf die servers. Dat wil je in het geval van (bijvoorbeeld) Hyves niet, dus dan maar dat moment van Stop! uitstellen. Echt blij met deze oplossing ben ik niet, maar je moet wat...

Geen opmerkingen: