16 januari 2010

Opschudding

In Haïti is flinke opschudding ontstaan, en nu vragen de VN 560 miljoen euro voor noodhulp. 560 miljoen euro lijkt best een hoop geld. Op dezelfde pagina van de krant lees ik dat door de banken in de VS er over vorig jaar een recordbedrag 145 miljard, u leest het goed: HONDERD-VIJF-EN-VEERTIG MILJARD DOLLAR! aan bonussen wordt uitgekeerd. Hoe obsceen is dat dan? Werden diezelfde banken vorig jaar niet met ons belastinggeld van de ondergang gered? Een ondergang die een direct gevolg was van die bonussen-cultuur? Schiet mij maar lek, denk ik dan.

Ik heb nog wel een voorstel: als elke boef, ik bedoel bankier, nu eens 5 cent(!) van elke ontvangen bonusdollar overmaakt op giro 555, dan heb je, rekening houdend met valutakoersen, die 560 miljoen euro in één klap bij elkaar.

Geen opmerkingen: