19 januari 2010

Dakloos

Ik woon bij mijn lief op een bovenetage. Dat heb ik netjes zo bij de gemeente geregeld. Ik schreef me uit van mijn oude adres, en schreef me in op mijn nieuwe adres, compleet met schriftelijke instemming van mijn lief.

Daarmee leek de huiskous af. Niets was echter minder waar.

Per half 2009 is er een wet BAG (Basisregistraties Adressen en Gebouwen). Die schrijft voor, dat gemeenten verplicht zijn basisgegevens over gebouwen en adressen te registreren in één geautomatiseerd systeem; de Landelijke Voorziening BAG. Als je wat verder leest, staat er, dat die verplichting voor gemeenten eigenlijk pas ingaat in 2011.

Het zal allemaal wel, hoor ik u denken. Maar wat is het geval? Wij wonen in een gesplitst pand. Er bevinden zich dus twee huishoudens op ons adres. De benedenburen waren voorheen nummer 'X'. Wij waren nummer 'X-2'. Dus hetzelfde nummer, met de toevoeging '2'. Die toevoeging voegde niets toe, hij was gewoon makkelijk. Voor de overheid woonde ik op nummer X.

De gemeente waarin ik woon heeft nu in al zijn voortvarendheid besloten, dat dat niet langer zo kon. Het was een werkend systeem, dat voor iedereen prima werkte, dus dan heb je als overheid de taak om dat te verstieren. Denk maar aan de privatisering van ziekenhuizen, en een ander prachtig recent voorbeeld is de OV-chip kaart, terecht gekozen tot grootste flater van 2009.

Hoe dan ook, de gemeente liet mij per officiele brief weten, dat ik per eind vorig jaar niet langer woonachtig ben op nummer 'X', maar op nummer 'X-A'. Ik hoor u nog steeds denken: lekker belangrijk.

Echter, adres 'X-A' bestaat niet voor de BAG. In dat systeem sta ik geregistreerd op nummer X. Maar daar woon ik volgens de gemeente dus niet. Op papier ben ik nu dakloos! En dat is buitengewoon lastig als je iets van de overheid wilt.

Ik heb mijn vraag voorgelegd aan de gemeente. Daar kreeg ik, zoals verwacht, een niet terzake kundige, slecht nederlands sprekende callcentre-troela te spreken. Die mij uiteraard geen antwoord kon geven. Maar mij wel beloofde dat ik binnen twee dagen wordt teruggebeld.

Ik wacht in spanning af...

Geen opmerkingen: