7 november 2009

Extreem-rechts

Daar heb je hem weer met zijn PVV gefulmineer, ik hoor het u denken. Het zit mij, dat zal u niet verbazen, dan ook zeer hoog dat dat abjecte figuur met zijn boevenbende deel uitmaakt van de Kamer. En dat, want we leven nog in een democratie, zijn walgelijke ideeën blijkbaar zoveel voedingsbodem hebben.

Het zal weinigen ontgaan zijn, dat een of ander wetenschappelijk instituut na uitgebreide studie heeft bepaald, dat de PVV een extreem-rechtse groepering is. Onze peroxide-verlichte despoot wist niet hoe snel hij in de krant moord en brand moest schreeuwen. "Broddelwerk van de linkse onderzoeksmafia", dat soort genuanceerde reacties.

Terwijl ieder weldenkend mens natuurlijk allang wéét dat de Wilders engerds als Le Pen en Dewinter op rechts voorbij snelt. Figuren die al sinds jaar en dag wijd en zijd bekend staan als extreem-rechts.

Wilders weigert al sinds zijn opkomst categorisch om in debat te gaan over zijn 'denkbeelden'. Pechtold voorop, is hij hiertoe al talloze malen uitgenodigd, ja, uitgedaagd, maar Wilders weet donders goed dat electoraal gewin vooral te halen is met hard roepen in de media, en dat elke vorm van debat hem kan, en zal, beschadigen. Dus dat doet meneer niet.

Helaas heeft dat tot gevolg dat andere mensen dat dan namens hem gaan proberen. In diezelfde media. In een van de oeverloze discussies over het fenomeen Wilders, ik meen bij DWDD, werd laatst gesproken, met Alexander Pechtold, over de uitkomst van bovengenoemd onderzoek. Of het bewust was weet ik niet, maar daarin speelden de presentatoren advocaat van de duivel, door Wilders in bescherming te nemen. Want extreem-rechts, hield dat niet in dat hij racistisch zou zijn? En dat is hij niet, zo werd betoogd, want Wilders discrimineert niet naar ras, maar naar religie. Dus kan hij geen racist zijn. En racisme is een kenmerk van extreem-rechts. Ergo, Wilders is niet extreem-rechts. Ja, dank je de koekoek, denk ik dan.

Er gaat nu van mijn kant een Godwin volgen (voor wie niet weet wat een Godwin is, zie hier). Als je mensen op straat gaat vragen 'wie is de grootste racist die je kent?', dan is de kans groot dat de onvermijdelijke Adolf Hitler volgt, even gesteld dat de vraag gericht wordt aan mensen van boven de 25.

Dus laten we even het racisme van Adolf Hitler onder de loep nemen. Adolf Hitler geloofde, net als Wilders, dat het blanke ras superieur was (Wilders verwoordt het maar ternauwernood subtieler, zie zijn verkiezings-pamflet). Hitler geloofde ook, dat de Joden de oorzaak waren van alle ellende in de wereld. Maar de 'de Joden' zijn geen ras. Joods-zijn is in de eerste plaats een religie. En een religie is een keuze. Ik kan ervoor kiezen om Joods te worden. Of om het niet meer te zijn. Ik kan er niet voor kiezen om een neger te worden. Was Hitler dus geen racist? En dus niet extreem-rechts?

Ik kan er ook voor kiezen om moslim te worden. Sorry voor mijn engels, maar vertel mij alsjeblieft: 'what's the fucking difference?'

Ik ben ervan overtuigd, dat als ik een politieke partij begin, en mijn partijprogramma verbatim overneem van de PVV, maar alleen 'joods' of 'Zionisme' invul waar nu 'Islam' en 'islamisering' staat, ik binnen de kortste keren in de bak zit op last van racisme.

Ik denk er hard over om zoiets, al was het maar bij wijze van hoax, ook maar gewoon te doen.

Geen opmerkingen: