14 augustus 2009

Telefoon

Hmja. Ik was altijd al een 'late adopter'. Zo heb ik lang geen mobieltje gehad. Toen ik uiteindelijk, het moest vanwege werk, een mobiel kreeg, vond ik het niettemin best handig. Je kon er overal mee bellen, dat wil zeggen, overal waar je bereik had. Toen ik mijn mobiel kreeg was de dekking al vrijwel landelijk, dus dat was al bestwel overal.

Ik hou niet eens van bellen. Het is dat het vanwege werk moet en zo, dat je er in de loop der jaren enige handigheid mee krijgt.

Ik begon ooit met een Nokia 3330. Ik heb hem nog, hij doet het ook nog. Tegen de tijd dat men me begon uit te lachen erom kreeg ik, min of meer toevallig, een Nokia 6310i. Heerlijk toestel, dat ik tot op de dag van vandaag gebruikte. Soms mag je echter, naar ik aanneem om marketing-redenen, een nieuw toestel uitzoeken. Ooit maakte ik die fout, dat moet zo'n jaar of 5 geleden zijn, om van die optie gebruik te maken. Ik koos toen voor een of ander NEC toestel, dat je open en dicht kon klappen. Dat leek me er wel sexy uitzien. Zelden zo'n k#tapparaat gehad, na een dag of één verdween hij weer in de doos en viel ik terug op mijn vertrouwde 6310i.

En de wereld draaide door en door.

Het lachen van vrienden en bekenden om zo'n werktuig uit het stenen tijdperk nam langzaam af. Waar zij hun 'state-of-the-art' alleskunner om de andere dag in de oplader moesten prikken, was dat voor mij een tweewekelijks ritueel, al moet ik bekennen dat, nu mijn trouwe toeverlaat wat ouder wordt, dit tegenwoordig eerder een wekelijks ritueel was. Maar toch. En nee, ik kan er geen foto's mee maken. Of muziek mee afspelen. Of TV op kijken. Als ik hem schud, gebeurt er niets grappigs. En hoor je polyfone ringtones soms beter? Ziet SMS er leuker uit in een kleurenscherm? Me dunkt, dat het eerder een opmaat is naar enge grafische k#tsmilies, god wat haat ik die krengen.

Hoe dan ook, het is nu 2009 en ik oogst niet zelden bewondering, of zelfs verzuchtingen van nostalgie, als ik mijn ouwe trouwe telefoontje tevoorschijn tover. Ik schrijf hem dan ook zeker niet af. Hij gaat gewoon netjes terug in zijn doosje, dat ik altijd netjes bewaard heb, net als dat van zijn vriendje 3330.

Want de ontzetting van de verkoper voor lief nemend, ja, zelfs in mijn voordeel gebruikend, ben ik vandaag langsgeweest in zo'n überhippe telefoonwinkel. En heb ik een nieuwe telefoon aangeschaft. In mijn ongebreidelde vernieuwingsdrang heb ik er zelfs een internet abonnement bij genomen. Als je het doet, dan goed, tenslotte. Voor iets meer dan een euro per dag, wat is dat eigenlijk idioot veel geld, ben ik nu helemaal bij de tijd, met mijn Nokia N85.

Ik geef toe, het is een prettig apparaatje, fijner dan een iPhone, fijner dan die N9x Nokia's. Vind ik. Kan ik eindelijk ook internetten, film kijken, bellen, fotograferen én muziek luisteren in de stiltecoupé. Hoera!

Schatje, ik zit in de trein, maar ik zie je zometeen op het perron, of nee joh gek, ik zie je al staan. WAHAHA, zo, echt vet raar man, ff tweeten. Kapsalon halen?

Geen opmerkingen: