13 augustus 2009

Besparen

Het is crisis, en rauwe appels vallen niet ver van de put als je honger hebt. Dus zoek ik naar manieren om te besparen. Dat kan best reuze grappig zijn. Zo zat ik net een beetje voor een klant te prutsen, toen ik plotseling heel dichtbij stemmen door het open raam hoorde klinken. Aangezien ik op de vierde verdieping zit, is dat geen dagelijkse kost. Een schielijke blik uit het raam leerde dat het om schoorsteenvegers ging, bij de buren. Zoals je wellicht weet, roepen schoorsteenvegers altijd 'HOEI!' in de schoorsteen, om te kunnen bepalen welk rookkanaal ze moeten vegen. Dat heeft me altijd erg aangesproken, 'hoei!' is tenslotte een prachtige kreet. Hoe dan ook, met eurotekens in de ogen snelde ik de trap af, en begon vol overgave 'hoei! 'hoei! in de haard te roepen. Terwijl ik dat zo deed, luisterde ik aandachtig naar de stemmen op het dak. De schoorsteenveger was duidelijk 'not amused'. Zijn maat, die bij de buren binnen was, moest het flink ontgelden. 'Wat loop je nou te kloten!', dat was nog een van de milde uitdrukkingen die ik opving. Toen zwart gruis naar beneden kwam vallen wist ik: missie geslaagd! En weer wat euro's uitgespaard. Op het dak ging de tirade nog even door.

Geen opmerkingen: