15 augustus 2009

Multigeniaal

Je kent het misschien, bergen muziek en beeld op het netwerk. De hoofdcomputer staat op zolder, en op een laptop kijken of luisteren, dat is het gewoon niet. We hebben een nieuwe TV, die DLNA kan, dat lijkt een leuke oplossing. Daarmee kun je vanaf je netwerk beeld naar je TV streamen. In theorie dan, in de praktijk blijkt dat niet zo eenvoudig. De TV in het netwerk hangen is nog het minst moeilijk. Blijkt dat dat ding maar een zeer beperkt aantal bestandsformaten kan afspelen, en dat je een media-server moet hebben aanstaan. Tsja. Teveel gedoe - zelfs met een speciaal hiertoe bestemd apparaat dat ik aanschafte, lukte het voor geen meter. Het apparaat werd gelukkig zonder mokken weer teruggenomen. Met beeld heb ik het inmiddels dus maar opgegeven, ik hang gewoon onze IUBI mediaspeler aan de TV, doet het (vrijwel) altijd, alleen jammer dat ik de af te spelen media dan fysiek op de IUBI moet zetten.

Geluid is een ander verhaal. Wij spelen al regelmatig internetradio over onze antieke stereo, door de laptop aan de stereo te koppelen. Of we spelen onze MP3's, daar hebben we vele gigabytes van. Lekker draadloos, ook, ideaal. Hoewel, je kunt dan niet laptoppen. Want de laptop is dan fysiek verbonden aan de stereo. Hmm.

Zoals ik gisteren al schreef, ben ik sinds een dag de trotse bezitter van een Nokia N85 telefoon. Die heeft een ingebouwde FM zender. Dat betekent, dat je je stereo kunt afstemmen op je mobiel, en zo de muziek op je mobiel via de radio op de stereo kunt afspelen. Geinig. Alleen, ik wil ook onze MP3's kunnen afspelen. Ik kan dan natuurlijk de MP3's naar mijn telefoon kopieren. Dat vind ik gedoe, en bovendien heb ik nogal veel meer MP3's dan er op de telefoon passen.

De telefoon moet ook DLNA kunnen. Nog niet mee gespeeld. Maar daar moet ik dan weer een media-server voor aanzetten, en dat is gedoe - de computer waar de MP3's op staan heeft geen media-server, want hij is met zijn 9 jaar tamelijk antiek. Dus dat is vooralsnog geen optie.

Maar ho, stop, wacht. De telefoon kan WLAN, dus ik kan ermee internetten zonder mijn belbundel te belasten, gewoon via onze eigen router. Handig. Dus kan ik, als ik van mijn computer een internetradio maak, en dat kan met Winamp heel eenvoudig, mijn telefoon via WLAN op dat internet radiostation afstemmen, en dat signaal via de FM zender weer doorsturen naar mijn stereo. Dat lijkt krankzinnig, alsof je een koe vangt om te slachten om te verwerken tot veevoer waarmee je een koe voert die je wilt melken. Maar het is wel superhandig. Niks geen laptop of snoeren.

Het enige nadeel? Dan kan ik niet bellen :) Oh ja, en je kunt volgens mij niet via de telefoon bepalen welk nummer je wilt horen. UPDATE: niet met SHOUTCast, wel met Winamp Remote. Ok, ook weer geregeld.

Geen opmerkingen: