20 juli 2009

Potter

Omdat we graag naar Harry Potter - The Half-Blood Prince willen, in de bioscoop wel te verstaan, moesten we te huize Shirien en Arno wat voorwerk verrichten. Want voordat we die film, waarin blijkt dat Sever- -oeps-, kunnen gaan zien moeten we natuurlijk wel de voorgaande delen gezien hebben. En ik had er nog geen een gezien. Mijn lieftallige ega, die de boeken niet heeft gelezen, beweert dat ze de verhaallijn nog altijd kan volgen. Dat vind ik best knap, want om nou te zeggen dat de films uitblinken in helderheid, nee. Ze zijn vermakelijk, en volgen de grote lijnen van de boeken, maar ik vind zelf dat het enorm helpt om ook de boeken gelezen te hebben. En in de boeken was het soms al moeilijk om alle verhaallijnen te volgen.

Hoe dan ook, plotsklaps bleken we de eerste vijf delen op DVD te hebben (leest stichting Brein mee?), dus het was een ware Harry Potter marathon alhier, je kunt je weekenden op onprettiger manieren doorbrengen. Waar Harry in de boeken, althans naar mijn mening, eigenlijk een steeds vervelender, egoistisch (en daarmee menselijk) kereltje wordt, blijft hij in de film redelijk de held. Dat is eigenlijk mijn enige kritiek tot dusver op de films; die ik verder iedereen aanraad hoor. De voorlaatste, Order of the Phoenix, vond ik de minste van de films tot dusver. Hij was ook het kortst, meen ik, en het boek is enorm ingewikkeld - noodgedwingen wordt een hoop weggelaten. En toch, misschien hadden de makers zich wat meer vrijheid moeten gunnen en juist nog meer moeten weglaten, nu was de film naar mijn idee 'te vol', en schoot hij een beetje zijn doel voorbij. Het politiek gekonkel, wat dit deel in het boek interessant maakt, kwam in de film een beetje uit het niets vallen, en de significantie van de connectie tussen you-know-who en Harry had best wat meer uitgewerkt mogen worden. Het was er wel, maar allemaal zo snel dat als je met je ogen knipperde, je zaken die in het verdere verhaal belangrijk zijn zomaar kon missen. Hoe dan ook, we zijn nu in elk geval klaar voor deel 6, 'bring it on'.

Voor wie de boeken niet gelezen heeft, het is fantastisch leesvoer voor naast het zwembad, met een roseetje erbij, terwijl je je kinderen de ene na de andere inspirerende betovering toewenst. Makkelijk, vermakelijk, meeslepend. Echt, heus. En het mooie is, voor die kinderen zelf zijn de boeken ook nog leuk. Wat je noemt een goede investering.

Geen opmerkingen: