19 mei 2009

Omhooggevallen

Wij hebben een prikbord op het toilet. Dat is handig, want dan heb je wat te lezen als hij zich al wel had aangediend maar onverhoopt toch wat mensenschuw blijkt.

Een van de dingen die we erop prikken zijn flyers van restaurants. Want met restaurants is het zo, dat je je voorneemt om er misschien ooit te gaan eten, maar als het puntje bij het paaltje komt ben je vergeten hoe die ene tent ook al weer heette.

Vandaag op het prikbord een reclame voor een kreeftenavond. De bewuste uitspanning kende ik niet, maar kreeft vind ik erg lekker, dus ik las met belangstelling het menu door. Het voorgerecht was dit:

Ravioli van kreeft en avocado
Overgoten met een thee van schelpdieren en dragon.


Nou lijkt me dat op zich heel smakelijk. Maar toch zou ik er niet gaan eten. En wel hierom niet:

Ravioli van kreeft en avocado.

'Van' kreeft en avocado? Niet 'met' kreeft en avocado? Of bedoelen ze gewoon 'gevuld met' en willen ze exclusiever klinken? Stel dat ze inderdaad 'van' bedoelen. Dat ze de kreeft en avocado pureren, en er een kunstig envelopje van vouwen. Dan is het geen ravioli meer, want ravioli is een specifieke vorm van pasta. Dus ze zullen wel gewoon bedoelen ravioli gevuld met kreeft en pasta. Zeg dat dan gewoon, het smaakt er vast niet minder om. Aan de andere kant, je kunt ook zeggen dat ik hier doordraaf en niet zo moet zeuren over één woordje. Dus voor nu even het voordeel van de twijfel.

Maar dan het tweede deel van het gerecht:

Overgoten met een thee van schelpdieren en dragon.

Daar moet ik toch echt van zuchten. Want wat is thee? Thee is heet water, waarin blaadjes van de thee-plant (Camellia sinensis) worden geweekt opdat ze aan dat water hun smaak afgeven. Je kunt er ook andere bladeren in mikken, maar of dat nog thee mag heten is maar de vraag.

Water waarin je dierlijke resten gooit, al dan niet aangevuld met kruiden, opdat deze hun smaak afgeven aan dat water - dat noem je geen thee. Sterker nog, daar is al een speciaal woord voor bedacht. Dat noem je namelijk bouillon.

Daar word ik dus moe van, van die restaurants die interessant willen doen door normale ingredienten op een afwijkende manier te beschrijven.

Ravioli met kreeft en avocado, in een bouillon van scheldieren en dragon, het lijkt me echt heerlijk. Maar dan wel graag in een restaurant waar ze dat gewoon zeggen.

Of wacht, weet je wat ik doe? Ik maak het gewoon lekker een keer zelf!

Geen opmerkingen: