12 augustus 2008

Spelen

De Olympische Spelen interesseren mij weinig. Geen groot sportliefhebber. Hoewel, atletiek vind ik leuk op naar te kijken. Aangezien je wel een beetje bij wilt blijven, kijk ik soms toch. Altijd leerzaam, bovendien. Zo hoor je van sporten waarvan je niet wist dat ze bestonden. 10 Meter Luchtdrukpistoolschieten. Wow. Ik heb er geen opnamen van gezien gelaas, maar het brengt wel oude herinneringen boven. Pijltjes rollen van een oude radiobode en dan eropuit met je blaaspijp, vanuit de bosjes op bejaarden schieten. Of huisdieren.
Synchroon schoonspringen. Bestaat echt. Mogen vooral niet spatten. Vond ik nou juist het leukste vanaf de duikplank. Is bommetjes maken geen Olympische sport?
Eventing. Dat is iets met paarden. Geen idee wat. Paarden zijn niet mijn ding. Ik bedoel, dressuur? Mijns inziens dienen volwassenen die met een paard proberen te dansen zich laten nakijken. Maar het kan nog erger: er zijn mensen die ernaar kijken, en die er punten voor geven! Het moet niet gekker worden, zoals de uitdrukking gaat. Overigens hebben paarden bij mij gewoon poten en een kop; dat omhooggevallen 'hoofd' en 'benen' moet maar eens afgelopen zijn. Je paard een 'edel dier' noemen lijkt mij een excuus voor rijke hippisch om arrogant en neerbuigend te doen en er toch mee weg te komen. Voelen ze zich te goed om op een beest met poten te gaan zitten? Schei toch uit. Een beest is een beest en een 'edel dier' is net zoiets als een 'halal varken'.
Ook gaaf: vrouwenjudo. Vooral de hogere gewichtsklassen. Brr. Dan komt er zo eentje aanlopen en die doet van "Ik jou vastpak HURGH ik jou op grond gooi GROM! ik op jou zit WRAAAGH!!" Voor wie nu op zijn feministische achterste benen staat: mannenjudo niet nee. Dat is gewoon dagje naar de apenheul, en van de mannetjes verwacht je dat ze kibbelen.
Kortom, best leuk die Spelen. Wel met je ervoor waken dat je niet per ongeluk wordt geconfronteerd met Mart Smeets, een lid van de koninklijke familie of beelden vanuit het Holland Heineken House. Zoals het Chinese spreekwoord luidt: Man die blaakt, niet pleziel heeft.

Geen opmerkingen: