29 augustus 2008

Allahmachtig

Ja hoor, daar is er weer eentje: uitgever weigert boek uit te geven omdat hij bang is voor boze moslims. Op zich al erg. Maar het is nog erger: geen boze baard te bekennen nog, nee, het is op advies van een 'kenner' die zegt dat sommige hele-erge-hup-allah's mogelijk weleens boos kunnen worden.

Hallo???
  • Fanatieke gelovigen zijn per definitie boos, dat is de essentie van hun fanatiek zijn.

  • Je verkwanselt zo je rechten die je hebt in een vrije maatschappij. Rechten waarvoor je dankbaar moet zijn dat je ze hebt, en waar je voor moet vechten om ze te behouden.

Zucht. Nu de media er aandacht aan hebben besteed, en ik maak me daar met dit stukje natuurlijk ook schuldig aan, laat zich raden wat zal gaan gebeuren. Schrijfster vindt nieuwe uitgever, boek komt toch uit (hulde!), en op het journaal zien we beelden van bebaarde idioten die met hun schoen in hun hand hysterisch gillend door Karachi lopen. En de ironie is, dat het overgrote merendeel van die idioten niet eens kan lezen. Maar om fundamentalist te worden moet je mening natuurlijk vooral niet te gefundeerd zijn...

Voor alle duidelijkheid, ik wijs de islam niet af, tenminste, niet meer dan Christendom, Jodendom of Satanisme. Ik vind het wel krankzinnig dat we ons door 'islam-elementen' laten gijzelen en in onze vrijheid beknotten. Ik bedoel, je neemt de Christenunie toch ook niet serieus? Ik niet, in elk geval. Geloof zit mij dwars, ik waag daar nog wel eens een stukje aan, maar laat ik mijn mening even samenvatten: geloof leidt tot gevoelens van superioriteit, en dus tot conflicten met diegenen waar je op neerkijkt.

Geloof zegt 'zo is het'. Ik zeg 'ik vind'. Maar dat mag je van gelovigen niet zeggen...

Geen opmerkingen: