28 augustus 2008

Google

Superhandig. Vanaf het allereerste begin ben ik fan van hun zoekmachine. Nu zijn we een paar jaar later, en zijn ze van klein en eigenwijs gegroeid naar groter-dan-groot. Ook andere Google-diensten mogen zich al jaren in groeiende populariteit verheugen. Ik noem een Gmail, een Apps, een Docs, een YouTube en een Blogger (deze blog). De laatste twee zijn overigens aangekocht. Dat Google gefinancierd wordt uit advertentie-inkomsten wordt door iedereen voor lief genomen. Wat op zich een prestatie is, want meer nog dan in traditionele media worden advertenties op internet storend gevonden.

Met de groei van een bedrijf zwelt onherroepelijk ook de kritiek erop aan. Zo worden mijns insziens niet onterecht vraagtekens gezet bij hun idee van 'privacy'. Niet voor niets staan ze onder druk om hun privacy-policy gewoon direct in hun zoek-pagina te linken. "We streven naar een zo schoon mogelijke pagina", is het weerwoord. Ja ja. Ze doen daarnaast ronduit geheimzinnig over hoe lang ze gegevens bewaren, wat ze allemaal van een zoekopdracht opslaan, en hoe ze 'content' koppelen' aan advertenties. Ik persoonlijk krijg een nare smaak in mijn mond als ik constateer dat getoonde advertenties toegesneden zijn op de inhoud van mijn ontvangen e-mails. Je weet wel dat Google je mail doorzoekbaar maakt, maar de logische consequentie daarvan, namelijk dat ze dus ook alle mail lezen, wordt pas voelbaar met die advertenties die getoond worden. Wat ze verder met die gegevens doens, daarover tast de wereld in het duister.

In dit artikeltje stond een interessante analyse over hoe de bedrijfscultuur binnen Google aan het veranderen is. Er wordt onder andere in opgemerkt dat alle gratis Google diensten nog altijd in 'beta' zijn. Iets waarover ik me al langer verbaas, en opwind.

Die 'beta' diensten bestaan inmiddels allemaal al jaren, in elk geval de 'main-steam' diensten als Gmail, Docs en Calendar. Ik durf wel te stellen dat ze zich inmiddels bewezen hebben, getuige ook de oneindige lijst van add-ons en tools die ervoor ontwikkeld zijn.
Waarom houdt Google dan toch vast aan dat 'beta'? Mijn gedachten daarover:

Het wekt enerzijds de indruk van bescheidenheid: jongens (en meisjes), dit is een dienst waar jullie allemaal gratis gebruik van kunnen maken, maar het is nog een test-versie. Dat laat hen vrij om ongevraagd, en zonder rekening te houden met huidige gegevens van gebruikers, deze diensten naar eigen goeddunken te kunnen aanpassen. Briljant! De dienst is in 'beta', dus je kunt niet piepen als iets verandert.

Aan de andere kant is dat wel een obstakel om deze diensten 'commercieel' te gaan gebruiken, om deze 'full-scale' in te zetten in het bedrijfsleven. Wat niettemin al op grote schaal gebeurt. Vooral door die bedrijven die niet de 'resources' en de 'know-how' hebben om zich te verdiepen in de talloze applicaties die zich in een een zelfde gebied begeven (neem een Microsoft SharePoint). Wat is daar dan de strategie achter? Ik denk dat het vooral dat is: een uitvloeisel van een lange termijn plan. Je bindt klanten aan je door een dienst gratis aan te bieden. Dat is een beproefde techniek. Je biedt gebruikers iets dat -bijna- heel handig is, handig genoeg om toch te gebruiken, maar je vraagt voor de volledige functionaliteit een geldbedrag. Omdat je de dienst toch al gebruikte, doe je het maar. Maar je zult zeggen: de diensten van Google zijn (vrijwel) allemaal gratis. Dat is zo, maar je krijgt de advertenties er ongevraagd bij, en de meeste diensten zijn nog in 'beta'...

Persoonlijk denk ik, dat Google mogelijk wacht tot Microsoft zijn hand definitief overspeelt. Vista gaat het niet worden, en wat Windows 7 biedt is vooralsnog vooral gissen. Als Windows zijn dominantie verliest, verliest Office die ook. Op dat moment ligt de markt open voor alternatieven. In plaats van de Microsoft Office suite zou OpenOffice het gat kunnen vullen. Maar ook het gebruik van online diensten voor huis-, tuin en keuken office toepassingen neemt een hoge vlucht, mede dankzij Google Docs, en met Apps doen ze ook hun intrede in het bedrijfsleven. Zelfs als Microsoft Office zijn dominantie niet verliest, vermoed ik dat, op het moment dat de Google diensten hun intrede in het bedrijfsleven hebben gedaan, Google deze diensten uit 'beta' verklaard, en met een 'subscriber'-model komt, met een gratis speelgoed variant met advertenties, en een betaalde volledige variant. In Apps is dat overigens al zo. Ze hebben (nog) geen haast, en tot die tijd laten ze de diensten lekker in 'beta' zodat ze lekker kunnen doorontwikkelen. Hoe dan ook, ik denk dat de tijd van gratis diensten van Google geteld zijn. En ze gaan ermee wegkomen, want 'wij' hebben toch kunnen spelen zolang zij nog bezig waren? Briljant.

Geen opmerkingen: