10 mei 2008

Vernauwde blik

Voor het eerst in 8 dagen een avond thuis - dat weliswaar zijnde het huis van mijn wederhelft. Het geval wil, dat ik mij op deze wel erg fraaie dag een fles wodka aanschafte. Hele goedkope. Ik ben geen wodka-fetisjist, bovendien vind ik whisky lekkerder. Maar gemixt met fruitsap (Maaza is aan te bevelen) of cola, met een 'splash' limoensap mag ik het graag drinken. En aangezien mijn ega onlangs verjaarde ligt er cola in de koelkast, hulde! Zelf ben ik van de grote flessen. Ik drink nooit cola, tenminste, niet zonder wo. Met zo'n grote fles kan je ff vooruit. Zo niet hier bij mijn levensgezel. Die prefereert van die miniblikjes. Ik heb sowieso al een hekel aan blikjes, en niet eens omdat ze buitengewoon slecht voor het milieu zijn. Ik vind het gewoon niks - heb altijd het idee dat ze naar roest smaken, wat onzin is natuurlijk.

Maar goed, in de koelkast trof ik een heel arsenaal aan. Van 15 centiliter blikjes. 15 cl?? Ik heb er goddomme 2 van nodig om mijn glas wo aan te vullen met co. En zo'n groot glas is het nou ook weer niet. Wie heeft ooit verzonnen om blikjes van 15 cl op de markt te brengen?? Wat is dat nou voor hoeveelheid? Ik ejaculeer nog meer, bij wijze van spreken dan. Weleens een glas water gevraagd in een bar of restaurant? Of een fluitje bier? Allemaal meer dan 15 cl. Ik geloof dat een fluitje, wat ik sowieso een homo/PvdA/vego-hoeveelheid vind, al 18 cl bevat. 15 cl. Je kunt er *nog net* je mond mee spoelen als je je tanden poetst. Maar alleen 'Bear Grills'-stijl, als u mij nog volgt.

Verpakkingstaks. Dat dacht ik eerst. Maar die bestond (officieel) nog niet toen ze die $%^-blikkies uitvonden. Ik bedacht mij zojuist dat het natuurlijk is omdat de gemiddelde breezah-slet geen normaal blikje, of flesje, in d'r tasje kan meenemen. In zo'n trendy truttezakje past natuurlijk alleen een mobiel, een pakje Marlboro Light en een tampon. En een 15 cl blikje ongezond fris. Mysterie opgelost.

Niet helemaal: waarom heeft mijn meisje ze dan in huis? Is het echt puur vervoersgemak, zoals zij eens betoogde? 12x15=180. 1x150=150. Volgens mij is het eerder het illusoire gevoel van 'veel'. Ja, 12x15 lijkt meer. De discussie 'ja maar als je het anders nooit drinkt slaat de fles dood' wil ik ook nog wel aan. Want dat mag zo zijn, met een fles ben je nog altijd goedkoper uit ook als je de helft wegspoelt.

Hoe dan ook, uit protest maak ik lekker alle resterende blikjes op. Moet ik nog 2 woco voor drinken. En dat gaat prima lukken.

Geen opmerkingen: