16 november 2014

OV chipkaart

Ah, de zegeningen van de OV chipkaart. Superhandig, dat ding. Dan kun je dus van de ene kant van het station naar de andere. Dat kon vroeger ook, maar toen hoefde je niet in te checken en weer uit te checken bij de poortjes, zodat werd vastgelegd waar je je op dat moment fysiek bevond. Dat is nodig, want zo'n GSM mast die dat ook vastlegt is maar onnauwkeurig.

Je kunt met de OV chipkaart ook reizen met het Openbaar Vervoer. Sterker, zonder OV chipkaart kan dat niet. Zo'n kaart moet je eerst kopen. Dan kun je hem nog niet gebruiken, want je moet er eerst saldo op zetten. Dat is hartstikke eenvoudig. Je gaat naar een kaartjesautomaat op een NS station, houdt je OV chipkaart voor een scanner, dan krijg je een menu met slechts enkele tientallen opties, daar kies je 'Opwaarderen', daarna het bedrag, dan tik je op de OK knop, dan kan je gaan pinnen, dus dan moet je je pinpas uit je portemonnee pakken terwijl je je OV chipkaart ook nog in je hand had, gehannes, pinpas in apparaat, je gebruikt vanaf dat moment ook een ander scherm, dan pin je een bedrag, als dat is gelukt moet je je OV chipkaart weer voor de scanner houden, waar had ik dat ding nou gelaten, zoeken, voor de scanner houden, NFC magie en hop, je OV chipkaart is geld waard. Dat herhaal je dan telkens als je tegoed onder een kritische grens zakt.

Dat is één. Nu dezelfde handelingen voor je partner. Echt, met 20 minuten is het gepiept, en denk je niet langer met heimwee terug aan de dagen dat je binnen een minuut twee papieren kaartjes kocht.

Maar wacht. Want jij hebt een NS-kortingspas. Daar kan je partner ook op meereizen. Maar dan moet die partner dat product wel eerst op zijn OV chipkaart zetten. OV chipkaart voor de scanner, en zoeken maar. Keuze maken, kaart voor de scanner houden, en klaar. Maar let op: dat moet je op de terugweg opnieuw doen, anders betaalt je partner alsnog vol tarief.

Soms, of in mijn geval heel vaak, vergeet je uit te checken. Vroeger, toen papieren kaartjes nog van papier gemaakt werden, of als je een abonnement had, hoefde dat niet. Bij de NS wordt standaard 20 euro afgeschreven van je OV chipkaart als je incheckt. Voor elke reis die meer dan 20 euro kost, loont het dus om niet uit te checken. Maar voor elke reis die minder kostte, ben je een dief van je eigen portemonnee. Dan kun je, tot maximaal drie keer per jaar, je geld terugvragen.

En dan begint het feest. Je zou denken, dat doe je via de centrale organisatie van de OV chipkaart, Translink. Maar neen. Dat doe je bij de vervoerder die je op dat moment gebruikte. Dat zijn er ongeveer twintig. Je moet dus wel goed opletten met wie je reist!

Bij zo'n vervoerder moet je dan wel een account hebben. Ik vergat laatst uit te checken bij de NS, na een reisje dat zo'n 3 euro kost, dus ik wilde de resterende 17 euro graag terug. Dus ik maakte een account aan bij de NS. Je vult een gebruikersnaam in, en een wachtwoord, en dan kun je - nee, dan kun je niets. Dan sturen ze je een brief, met een bevestigingscode. Dus dan moet je een paar dagen wachten.

Na een paar dagen heb je dan een werkende NS account. Hoera, dan wil ik graag nu m'n geld terugvragen. Je klikt op 'Mijn reishistorie'. Dan verschijnt er een schermpje. 'U heeft geen OV chipkaart toegevoegd. Klik op de onderstaande link om een OV chipkaart toe te voegen.'

Ik heb er dus twee, OV chipkaarten, dus moet ik ze allebei koppelen. Denk ik. Als dat uberhaupt al mogelijk is. Want weet ik veel welke ik gebruikte die dag.  Dat koppelen is heel eenvoudig. Je moet eerst een kaartservice code aanvragen. Daarna moet je naar het station, om je OV chipkaart voor een automaat te houden, dan kies je voor 'Ophalen bestelling', en dan ontvang je een e-mail met een kaartservice code. Daarna kun je verder met stap 2. Easy does it, op zijn Engels.

'Maar wacht!', dacht ik, 'ik heb al een kaartservice code, want ik heb ook een klantenservice code ontvangen toen ik mijn account bij de NS aanmaakte.'

Dus ik klikte monter op 'Stap 2:  Kaartservicecode gebruiken voor koppelen OV-chipkaart aan Mijn NS'.

Helaas, dat is een andere kaartservicecode dan die ik van de klantenservice ontving. Dus ik moest toch eerst Stap 1 doen: een kaartservicecode aanvragen. Om een kaartservicecode aan te vragen, moet je bij de klantenservice het nummer van je OV chipkaart invullen, en je e-mail adres. Dus dat deed ik. Bij 'e-mail adres' vulde ik het e-mail adres in dat ik ook gebruik voor mijn kersverse NS account. Dat leek mij logisch. De NS vond van niet.

'Het ingevulde e-mailadres wijkt af van het e-mailadres voor de OV-chipkaart dat bij ons bekend is.'

Maar ik heb nooit een e-mail adres opgegeven, stelletje <piep>!

"Wilt u de kaartservicecode op dit voor NS nieuwe e-mailadres ontvangen?

Zo ja, dan moet u om de kaartservicecode te ontvangen en vervolgens gebruiken (stap 2), uw OV-chipkaart eerst eenmalig aanbieden aan de NS-kaartautomaat (of één van de overige ophaalpunten voor de OV-chipkaart) om de kaartservicecode te activeren. Als u niet langs de automaat gaat, ontvangt u per e-mail geen kaartservicecode, en kunt u dus niet verder met stap 2!"

Nieuwe e-mail adres? Ik heb net een account gemaakt met dat adres?? En ik moest toch al langs de automaat, dus hoe, wat, eh? AAAAAAAAAAAARGH!!!!!

Echt, die OV chipkaart, superhandig ding.

Geen opmerkingen: