28 november 2014

Slachtoffer

De essentie zit soms in de klein lettertjes. Neem de discussie over Zwarte Piet. Bent u daar ook zo moe van?

Ik heb niets met de critici, maar nog minder met de militante voorstanders. Die voorstanders zijn best een apart volk; ze zijn tegen gekleurde mensen die echt zijn, maar voor geschminkte blanken.


Vandaag las ik een opiniestuk van ene Henna Goudzand Nahar. Daarin zegt ze, hilariteit alom, dat een Zwarte Piet met roetstrepen (van de schoorsteen) aanleiding kan zijn tot een nieuwe Zwarte Pietendiscussie, want roetstrepen zie je niet op een donkere huid. Dus donkere mensen/kindjes kunnen dan geen Zwarte Piet spelen. Echt, lees het maar na. Ik moet daar enorm van zuchten.

Toch intrigeert dat mij. Wat voor denkkader hanteer je dan?

Ze betoogt in het stuk ook, dat Surinaamse jongeren 100% zijn geintegreerd in de Nederlandse samenleving. Hou die gedachte even vast. Vervolgens leutert ze over de door haar geleide discussieavonden over Zwarte Piet. De oorzaak van de hele discussie ligt, naar haar zeggen, in de taboe die er is op het slavernijverleden van Nederland.

Ze haalt een voorbeeld aan: "Zo was de roep om een slavernijmonument de afgelopen jaren bijvoorbeeld het resultaat van een lang gevecht van zwarte mensen, medelanders die, buiten hun wil om, geboren zijn als Nederlander."

En daar komt de aap uit de mouw! In dat kleine bijzinnetje zit een groot deel van die hele Zwarte Pieten-discussie besloten. 'Buiten hun wil om'

Ik moest daar eerst even over nadenken. 'Buiten hun wil om'? Hoezo? Ze bedoelt, denk ik, dat 'haar soort', dus donkere mensen, weliswaar in Nederland geboren is, maar dat haar voorouders uit Afrika kwamen. Onvrijwillig. Als slaven. Ergens tussen 1621 en 1795. [Scherpslijpers gaan nu roepen dat slavernij in Nederland formeel pas werd afgeschaft in 1863. Dat is zo. Maar slavenhandel was toen al zo goed als over.]

Ze stelt hier dus, dat ze nog steeds lijdt onder het onrecht dat haar voorvaderen honderden jaren geleden is aangedaan. Daar kun je over miepen, dat mag. Ikzelf lijd zelf nog altijd onder de Franse overheersing, en mijn verdaarvoorouders hadden flink te lijden van die Spanjaarden. Best een trauma. Denk ik?

En dan kun je wel koppen dat Surinaamse jongeren 100% geintegreerd zijn, maar dan spreek je jezelf dus tegen. Want die hebben dat dus blijkbaar niet gewild, hier in Nederland zijn! Want donker. Of zo.

Als je je honderden jaren na dato nog steeds de slachtofferrol aanmeet, louter op basis van je huidskleur, dan zul je tot in lengte van dagen een slachtoffer zijn. Maar dat is dan wel een keuze.

Geen opmerkingen: