27 september 2014

Bingo

Ik doe al jaren mee aan de Postcodeloterij. Vraag me niet waarom, ik denk dat ik twintig jaar geleden hebberig was. En naief - ik dacht dat ze goede doelen steunden. En ik vergeet elke keer op te zeggen, zo dat al mogelijk is zonder maandenlange briefwisseling en stornering.

Ik heb ook al vaak iets gewonnen. In 1999 nog won ik 5 gulden, en in de jaren 2000-2014 twee bakjes ijs, en vier stroopwafels.

Vandaag kreeg ik weer een weergaloze aanbieding in de brievenbus. Een Bingokaart. Gratis. Kost niets. Met extra kans op miljoenen!

Nou, dat hoef je mij geen twee keer te zeggen. Het was een uitnodigende brief, met een mooie handtekening van ene Winston Verstajeniets, net echt, en een stapel luxe gebundelde bingokaarten.

En gratis, hè, has ik dat al gezegd? Ik heb de hele brief uitgevlooid, nergens kleine lettertjes kunnen vinden. Maar maar maar...zoiets kost altijd extra geld! Ik werd er zenuwachtig van. Zou het kunnen, dat toch? Gratis? Nee? Ja? Oh jee!

Dus ik surfde naar de website die op de brief vermeld stond, om mijn kaarten te activeren. Het webadres bevatte ook al dat heerlijke woord: 'gratiskaart'. Gratis!

'Vul uw actiecode in.' 'Vul uw postcode in.' 'Ga naar stap 2.' Gratis!

Helaas, daar kwam de aap uit de mouw. Helemaal onderin, bij het verplichte vinkje boven de bestelknop, stond deze ontluisterende tekst:

 "Ja, ik ga (extra) meespelen met de Nationale Postcode Loterij. Tot november speel ik met dit lot gratis mee. Daarna mag de Loterij de inleg per lot, inclusief StraatprijsVerdubbelaar, per trekking van mijn rekeningnummer afschrijven. Ik kan opzeggen wanneer ik wil en ga akkoord met het deelnemersreglement."

Oftewel:  als je nu akkoord gaat, mag je één keer meedoen, en daaarna kost het geld, maar je kunt opzeggen. Aha! Want dat doet driekwart van de mensen niet. Nu snapte ik hem. Maar ik pas, nee dank je, Winston.

Maar waar doe ik dan aan mee? Aan de bingo? Of aan de loterij? Of was het altijd al een bingo? Aan de loterij deed ik altijd al mee. Of aan de bingo? Ik snap er weer eens geen reet van. Want voor een bingo moet je zelf iets doen. En dat heb ik nog nooit gedaan. Maar ik heb wel al die weergaloze prijzen gewonnen, dus is het een loterij. Toch? Huh?

Maar wacht! Er is meer! Helemaal onderaan de brief stond een P.S. waarin werd aangekondigd dat de prijs van een standaard-lot wordt verhoogd.

Dus aan de ene kant word je erin geluisd met een gratis aanbod dat maar zeer beperkt gratis is, en tegelijkertijd is het de offciele aankondiging dat de 'gewone' loten duurder worden. Maar dan sneaky.

Vandaar al die gratis bingo-ophef. Een standaard-lot (of is het bingokaart?) wordt duurder. En volgens de wet moet je dat officieel aan de deelnemers laten weten. Dus doe je dat in een P.S. in een brief over een speciale actie. Gratis.

Aan de wetgeving is dus voldaan. Nu nog met je geweten in het reine komen, marketing-manager van de Postcodeloterij. Of gewoon schateren voor de spiegel, want sukkels zoals ik betalen jouw ongetwijfeld riante salaris.

Tot vandaag.

Geen opmerkingen: