21 maart 2014

VVD

Mensen die mij een beetje kennen, of op Facebook volgen, weten dat ik geen VVD stem. Het grappige is, dat welke stemwijzer ik ook invul, de VVD steevast stijf onderaan staat. Dat is grappig omdat het het ongelijk van stemwijzers aantoont. Ik ben het doorgaans fundamenteel met de VVD oneens, maar dat wil niet zeggen dat ik niet een aantal van hun kernpunten onderschrijf.

Zoals een kleinere overheid, en een grotere eigen verantwoordelijkheid. Maar dat zijn de (oude?) ideologische punten. Als het puntje bij paaltje komt, is de VVD toch vooral van 'zoek het maar lekker zelf uit, we houden je wel 24/7 in de gaten.'

Er zijn legio partijen waarop ik nog veel minder snel zou stemmen dan de VVD. Sowieso elke partij op religieuze grondslag. Er was een stemwijzer die mij voor de gemeenteraadsverkiezingen het meest eens liet zijn met de Islam Democraten. Nou, ik dacht het dus niet. Ook voor het CDA, de CU of de SGP zou in ons politieke bestel eigenlijk geen plaats moeten zijn. Dan nog liever die vreselijke VVD.

Onlangs is -terecht- veel ophef ontstaan over de uitspraken van een partij waar ik al sinds de oprichting van kots, de PVV. Het is geen partij, maar een verzameling 'losers' die een rabiate, diep gefrustreerde, enge racist adoreren. Elke door hem verfoeide vergelijking met dictators uit het verleden, vooral die ene, is 100% van toepassing, het toont slechts zijn kleinzielige kleingeestigheid aan dat hij zich er nog tegen verzet. Beledigen mag blijkbaar, als je hem zelf maar niet een spiegel voorhoudt.

Tot voor kort zou ik hebben geroepen dat een essentieel verschil is met de VVD, dat de VVD tenminste nog enig fatsoen had - een zweem van respect voor het electoraat.

Met de diverse initiatieven tot het creeren van een politiestaat, waaronder het toestaan van ongericht hacken, het ongebreideld afluisteren van telefoon- en internetverkeer, het zonder huiszoekingsbevel binnenvallen van woningen, het lukraak fouilleren, en het marginaliseren van minima, het criminaliseren van asielzoekers, hebben ze die zweem met verve van zich geworpen.

Daar walg ik van, maar dat valt nog in het niet bij wat ik het allerverwerpelijkst vind van de VVD. Namelijk dat ze ondanks alles wat die fascistische blonde engerd in het verleden én onlangs heeft lopen blaten, geen afstand daarvan nemen. Dat ze met hun 'tja dat is niet zo fraai maar we sluiten geen partijen uit' openlijk blijven flirten. Want stel toch eens dat ze -landelijk- samen een meerderheid kunnen vormen.

Mark Rutte: je bent een enge opportunist zonder enige ruggengraat of historisch besef. Dat valt me van jou, als generatiegenoot en academisch geschoolde historicus, bijzonder van je tegen. Je bent een schande voor dit land.

Geen opmerkingen: