16 juli 2011

Martijn

In Engeland is het al enige tijd geleden: de heksenjacht op pedofielen. Gevoed door rioolpers is de volkswoede daar zo hoog opgelopen, dat het Verenigd Koninkrijk nu een walhalla voor peuters en kleuters moet zijn. Het nemen van een foto van een kind buiten je eigen huis is er al strafbaar. Ja, lieve mensen, die mensen van Sky hebben toch iets goeds gebracht. Pedofilie in Engeland is niet meer. Dat daarbij honderdduizenden onschuldigen schuldig zijn, ach.

Ik geloof het niet. Ik geloof dat pedofilie bestaat, en dat pedofielen er hooguit nog huiveriger door zijn, en beter verborgen.

Goddank hebben we in Nederland nu het populisme. Dat lost alles op. Geen drachme naar Griekenland, alle Turken en Marokkanen eruit, lekker 130 rijden en die vermaledijde pedofielen moeten verboden worden!

Maar wacht, pedofilie is al verboden. Maar het bestaat wel. Net als homofilie. Of hemofilie. Het is een afwijking. Ja, u leest het goed: ik schreef dat homofilie een afwijking is. Dat lijkt me ook nogal wiedes: als alle mannen homofiel waren, of alle vrouwen lesbisch, dan las u dit stuk niet. Dat maakt homofielen (of lesbiennes) niet minder. Wel anders. Niks mis mee.

En ja, ik schakel pedofilie en homofilie hier gelijk. Het is in die zin namelijk hetzelfde, dat beide neigingen afwijkingen zijn van de norm. En nee, ik zeg niet dat homofielen ook pedofielen zijn, of andersom.

Hoe je seksueel geaard bent, zit voor het overgrote deel in je, bij de geboorte. Dat wil zeggen, voor zover nu bekend. Hetero, homo, lesbo, pedo, het maakt deel uit van je hardware. Voor homo's en lesbo's is dat in elk geval in Nederland -gelukkig- geen echte belemmering. Voor pedo's wel, en met een goede reden. Het geeft, ook in mijn optiek, geen pas om seks te hebben met minderjarigen. Het begrip minderjarigen is uiteraard relatief. De wet spreekt van 18, maar maalt er niet om als een 12-jarige het met een 13-jarige doet. En terecht.

Anders wordt het, wanneer een -zeg- 40-jarige het doet met een 10-jarige. Er gaat er dan iets wringen op het vlak van 'gedwongen', of dat nu fysiek of psychisch is. De crux is: wordt er iemand geschaad? Hoe jonger het kind, hoe verontwaardigder men wordt, en mijns inziens terecht - ik wil alleen aangeven dat een 'harde' leeftijdsgrens irreeel is.

Hoe dan ook, nu is er een heksenjacht gaande op de vereniging Martijn. Die zich ten doel stelt seksualiteit met kinderen/minderjarigen bespreekbaar te maken. Niet zozeer te propageren, maar bespreekbaar te maken. Martijn, dat zijn vieze pedo's die opgehangen moeten worden, dat is zo'n beetje de tendens.

Ik vind dat, zolang leden van Martijn zich binnen de regels van de wet bewegen, zij net als iedere andere Nederlander het recht hebben zich te verenigen. Dat zij, hoezeer hun problematiek mij gevoelsmatig ook tegen de borst stuit, hun gedachtegoed mogen uitdragen.

Het geeft geen pas om op basis van populaire verontwaardiging een minderheid de vrijheid van meningsuiting te ontnemen.

Geen opmerkingen: