8 januari 2010

Dakar

"Zware crash overschaduwt Dakar Rally." Dat las ik vanmorgen op internet. Beetje raar bericht. De Dakar rally, dat is met je steenrijke vriendjes in een gepimpte SUV zo hard mogelijk door Afrika scheuren. En dan niet over de weg, maar dwars door de natuur. Op TV zie je er weleens beelden van, die worden dan begeleid door een bijkans hysterische mannenstem, want het is natuurlijk een soort ultiem mannending. Ik ben ook een man, maar teveel metro. Denk ik. Ik heb nooit wat met auto's gehad. Het zal wel.

Hoe dan ook, op die beelden zie je, dat het er weinig zachtzinnig aan toe gaat; die gasten rijden zoals Marokkanen in Spoorwijk, dat wil zeggen, zo hard en asociaal mogelijk. Tsja, en dan bots je weleens ergens tegenaan. Duh. En dan doe je het soms niet zo goed meer. Typisch gevalletje Darwin-award, lijkt me. Maar zo zien ze het zelf niet. Als een van die stoere rally-rijders zelf iets oploopt, dan is hun wedstrijdje ineens 'overschaduwd'. Flikker toch op man.

Laten we de berichtgeving van een paar dagen eerder eens terughalen. Eergisteren: volgkaravaan Dakar rally rijdt kind dood. De dag daarvoor: kind overreden tijdens Dakar rally. Wordt de rally daar soms ook door overschaduwd? Welnee, een paar dooie zwartjes is 'all in the game'.

Ik vind het maar een zieke, snobistische, neo-koloniale uitwas, die hele Dakar rally. Wat mij betreft kunnen zich er niet genoeg doodrijden. Opgeruimd staat netjes.

Geen opmerkingen: