20 december 2009

Kerstfilm

Kerstmis. Best belangrijk. Ik ben atheist, maar ik ben er ook groot voorstander van dit feest volwaardig in stand te houden. En niet, zoals bijvoorbeeld die achterlijke gladiolen van de Haagse Hogeschool, te buigen voor gefrustreerde 'elementen' die vinden dat het kerstfeest hun geloof beledigt, en daarom hebben afgezien van het plaatsen van een kerstboom(!). Driewerf boe! Als jouw geloof voorschrijft dat je permanent beledigd moet zijn, wat ik zeer betwijfel, maar goed, als je dat dus denkt, ga dan in december lekker op vakantie of zo. En laat die onreine christenen lekker hun feestje bouwen. Ik zeik ook niet over een Ka'aba van marsepein op het balkon met Suikerfeest, bij wijze van spreken. Ten overvloede merk ik ten slotte nog even op dat de kerstboom geen christelijk, maar een heidens symbool is, dat stamt uit de tijd van voor de geboorte van die malloot met een baard aan zijn kruis.

Genoeg om me heen geschopt, het kerstfeest dus. Leuke tijd. Ik ben heel lang 'single' geweest, ook in de tijd dat dat nog niet hip was, en alle klaagverhalen van alleengaanden tegenwoordig ten spijt, ik had er ook toen al geen hekel aan - het is me veel te trendy om er een hekel aan te hebben. Ja, boodschappen doen is een beetje een hel, met die kutkankerteringtyfusmuziek (pardon) in elke supermarkt. Maar voor de rest? Best leuk.

Vanavond voor het eerst het echte kerstgevoel gehad. Dat het sneeuwde, en niet zo'n beetje ook, dat hielp al een stuk. Maar het echte kerstgevoel krijg ik van op de bank ongezonde dingen uit het kerstpakket opsnoepen, kijkend naar een kerstfilm. Vanavond was het 'Matilda', vooruit, geen 'ware' kerstfilm vol dikke mannen met opplakbaarden en verse rendierbiefstuk, maar toch. Ik heb Matilda al zo'n tweeenveertig keer gezien of zo, maar ik geniet elke keer weer van dat lekker overdreven acteerwerk, die cameravoering vanaf de ooghoogte van het kind, en de heerlijke typeringen voor kinderen van Miss Trunchbull. Ideaal vermaak voor de donkere decemberavond. Hij komt vast nog een paar keer de aankomende dagen, en als ik in de gelegenheid ben ga ik er zo weer opnieuw voor zitten. Kopje thee of wijn erbij, en van die vieze kerstkransjes, heerlijk.

Geen opmerkingen: