27 december 2009

Coquilles

Doe eens gek. Soms is dat leuk. Vaak kost gek doen niks. Soms is het duur.

Afgelopen woensdag was het niet goedkoop. Om onder andere ons jubileum te vieren, en de aanschaf van onze nieuwe badkamer, gingen we eens lekker uit eten.

De badkamerboer, die ons liever zag gaan dan komen, getuige hun weinig commercieel verpakte mening over onze specifieke wensen, stuurde ons na aanschaf van de onderdelen waartoe wij uiteindelijk tot een compromis gekomen waren -al met al best een respectabel bedrag-, onverwacht een aantal diner-cheques voor restaurant Las Palmas. Van enige interne communicatie was, ondanks dit Big Brother-tijdperk, blijkbaar geen sprake. Maar wij klaagden niet.

Daar had ik niet eerder van gehoord, van Las Palmas, maar het blijkt te behoren aan een TV-kok, Herman den Blijker. Het zal wel. Ik ken de man wel, van kookprogramma's waarbij ik snel wegzap vanwege voice-overs. Ik ben allergisch voor voice-overs, vooral als ze bedoeld lijken voor het deel der natie dat een chromosoom teveel heeft. En bij de meeste voice-overs is dat het geval.

Nu goed, restaurant Las Palmas dus. In Rotterdam, achter Hotel New York. Van waaruit je vroeger een prachtig uitzicht over de Rotterdamse haven had, tot ze er een kolos van een wolkenkrabber naast bouwden. Beetje jammer, voor Hotel New York dan. Heel vroeger had je naast Hotel New York nog een ander restaurant, een 'illegaal' restaurant zelfs. Het was meer een tentenkamp met campingstoelen. Daar kon je vis van de barbecue bestellen, als ik het goed heb, met witte wijn, witte wijn, witte wijn, of bier erbij. De details van mijn enige avond daar ben ik -helaas- vergeten, maar het was onvergetelijk. Of in elk geval heel tof.

In een van de oude hallen erachter zit Las Palmas. Daar doen ze ook alleen aan vis. Daar houd ik van, dus dat zat goed.

Omdat ik nog nooit van dit etablissement had gehoord, had ik al geprobeerd een indruk te krijgen via hun website. Die leerde me echter weinig, behalve dan dat het waarschijnlijk een duurdere gelegenheid zou zijn dan het naastgelegen voormalig illegale visrestaurant.

Maar dat gaf niks, want we hadden liefst 250 EUR aan bonnen om stuk te slaan. Toen we ze ontvingen, dachten we thuis nog even, dat dat wellicht genoeg was voor meer dan één bezoek. Maar aangezien de website van Las Palmas geen prijzen vermeldt, en we via Iens inmiddels iets meer wisten, hielden we een slag om de arm.

Om 19:00 kwamen we aan. Of wij wellicht aan de bar een aperitief wilden gebruiken? Dat klinkt al verdacht prijzig, en nee, we hadden trek, dus meteen door, hup, aan tafel! Waar we alsnog een aperitief kregen, met bubbels en zo. En de kaart. De kaart leerde ons, dat ze a) uitsluitend vis en andere zee-dingen verkochten (dat wisten we al), en b) dat de vis duur betaald wordt (dat vermoedden we al). Hé, we waren vanavond op de pof, en we hadden wat te vieren. Het was dan ook moeilijk om iets van de kaart te kiezen. Gelukkig somde onze gastheer voor de avond (wanneer een restaurant dat heeft, weet je al dat je boven je stand eet) een goed klinkend menu op. Vier gangen, klonk heel lekker. Ze hadden ook een verrassingsmenu. Dat was al meer mijn ding. Ook vier gangen. Bij nadere bestudering van de kaart hadden ze nòg een verrassingsmenu. Wel iets duurder, maar acht gangen! Kijk, dan word ik heel nieuwsgierig. Kon me niet heugen of ik ooit een acht-gangen-diner had gegeten, en ik heb -ik prijs mij dan ook gelukkig- best weleens luxe gegeten. Dus doet u die maar, twee maal, graag.

Of ik ook de wijnkaart wilde zien. Ja, natuurlijk. Of wacht. Want ik drink graag wijn. En ik ben geen totale nitwit. Maar verstand heb ik er nu ook weer niet van. Weet u wat, doet u er ook maar twee wijnarrangementen bij. Dat we daarmee onze bonnen-limiet reeds overschreden, ach ja. We waren een avond uit, tenslotte.

Wat volgde waren acht gangen, bestaande uit kleine, zeer fijne gerechten. Verdeeld over een hele avond; we waggelden om twaalf uur 's nachts naar buiten. Elke gang werd vergezeld van een door onze gastheer/sommelier speciaal geselecteerde wijn, hij deed het heel professioneel voorkomen alsof hij ze uitkoos waar je bij stond. En hij vertelde er een heel verhaal bij, terwijl hij ze inschonk. En sommige waren heel lekker. En sommige niet te zuipen, totdat je een hap had genomen van het gerecht waar de wijn bijhoorde, dan was hij in alle gevallen verrassend lekker.

Mensen kwamen, en mensen gingen, om ons heen. Wij nipten onze voortreffelijke wijnen, wipten onze verrassingen naar binnen, en genoten.

Vond ik het eten allemaal even lekker? Een moeilijke vraag. Het was allemaal met veel zorg klaargemaakt, daarover geen klachten. Als je acht gangen eet, en er een godsvermogen voor neertelt, dan ben je natuurlijk kritischer dan normaal. Dus wat mij betreft had de vissoep (pardon, bouillabaisse) wat minder zout gemogen. En had de rogvleugel wat minder doorbakken kunnen zijn. Vond ik in de proeverij van paddestoelen met krab en garnalen en kreeft de paddestoelen al teveel overheersen.

Maar ik ben ook de eerste om toe te geven, dat dat allemaal tamelijk decadent klinkt!

Ik heb, en mijn eega met mij, van begin tot eind genoten van een VIP behandeling en VIP eten, in een avondvullend culinair avontuur.

Een klein nadeeltje is, dat je bij elk volgend etentje wel enorm verpest bent. Dat je de coquilles bij het wokrestaurant met kerstmis toch van mindere kwaliteit vond, en zo. Och, zo lang je dan maar smakelijk om je eigen klachten kunt lachen, is dat geen bezwaar.

Onze bonnen, dat zei ik al, waren niet voldoende om de schade te dekken. We hebben een bedrag moeten bijpassen, waarvoor je normaal in een beetje restaurant ook heel aardig kunt eten. Daarmee is Las Palmas dus wel heel erg duur, zeker als je bedenkt dat ze geeneens een ster hebben (moet je mij horen!).

Maar zo half op de pof was het zijn geld dubbel en dwars waard, alleen al vanwege de ervaring. Als ik later groot ben, dan wil ik een keer in een echt sterrenrestaurant eten. Ik wou klein beginnen, bij De Librije of zo, en dan, als ik goed geoefend heb, dan zou ik wel een keer bij The Fat Duck willen eten, of El Bulli. Dat lijkt me nou echt prachtig.

Geen opmerkingen: