12 november 2009

Zelfmoordplannen?

Hype hype! Er is een nieuwe website waarin tips worden gegeven voor zelfdoding. Zelfhulp gemeenschappen zijn helemaal 2.0 tegenwoordig, zelfs officiele zorginstellingen bieden online therapieen aan. Want het is zo fijn voor de patienten. (En oh ja, het scheelt hen natuurlijk klauwen met geld).

In de media roepen mensen er schande van. Ach ja. Ik heb net zelf even gekeken.

Een merkwaardige club, die NVVE. Om geholpen te kunnen worden moet je lid worden. Dat kost EUR 17,50 - per jaar. Eh? Automatische incasso? Ook de volgende regels wekten bij mij enige verbazing:

"Lidmaatschap voor het leven behoort tot de mogelijkheden. Neem hiervoor contact op met de telefoondienst van de NVVE: 0900-606 06 06 (ca. € 0,20 per min.)"

Lidmaatschap voor het leven? Ben ik nou zo dom of zijn zij nou zo slim?

Zo'n lidmaatschap kost overigens nog een smak geld ook. Ik wou erover gaan bellen, maar ja, 20 cent per minuut hè, en ik heb geen doodswens. Stel je voor dat ze me die aanpraten.

De NVVE "ontvangt geen subsidie" en is dus afhankelijk van donaties en contributie. Wel een beetje onhandige doelgroep, me dunkt. En 'ontvangt geen subsidie' betekent ook dat de overheid niets met je te maken wil hebben, terwijl je toch zo'n beetje overal subsidie voor kunt krijgen als je een beetje handig bent.

Ik ben best 'open-minded', maar dit riekt allemaal nogal naar ordinaire zwendel.

Daarom ging ik op zoek naar hun forum, en dat hebben ze gelukkig. Daarin staan een heleboel berichten, maar niet één van ervaringsdeskundigen. Terwijl het uitwisselen van ervaringen nu juist bij uitstek de meerwaarde vormt van een forum. Verdacht.

Weet je wat, ik ga wel gewoon dood.

Geen opmerkingen: