23 november 2009

Klantenservice

Vanwege werk heb ik afgelopen week diverse malen contact gehad met klantenservices c.q. helpdesken. Dat wil zeggen, ik heb geprobeerd dat contact te stand te brengen. Door eerst even de marketing-pief te bellen die met mijn klant zaken wou doen, en die mijn vraag, die erg technisch van aard was, voor te leggen. Zo'n marketing-pief gaat dan altijd fijn hakkelen, en belooft dat 'iemand van de techniek' je gaat terugbellen. Tuurlijk.

Vanochtend dus zelf maar weer gebeld. Omdat het flauw is om beschuldigend te wijzen naar iemand die zich niet kan verdedigen, zal ik de bedrijfsnaam niet noemen. Ik kreeg de receptie. Die gaven mij vervolgens het nummer van de helpdesk. Dat was, ik verzin dat niet: 0900 666 666 x. Niet één, maar tweemaal 666! Dat belooft! Na de mededeling dat dit gesprek mij 80 eypocent per minuut ging kosten, heb ik de verbinding meteen verbroken. Afzetters.

Nu ja, het kenmerk van een goede helpdesk is ook, dat ze niet bereikbaar zijn, en dat je ze beter een bij voorbaat onbeantwoorde mail kunt sturen als je verbinding het niet doet. Waarop je dan binnen een minuut, ha fijn!, een antwoord krijgt: "We hebben uw mail ontvangen en in ons systeem geregistreerd onder nummer 123456. Wij zullen uw vraag zo spoedig mogelijk in behandeling nemen." Je weet dan: bij deze helpdesk wordt de inkomende mail volautomatisch weggegooid. Dááhag, vraag!

Ach, een grote ergernis, maar klein leed. Want het kan veel erger. Zo is er de online -eh- 'winkel' Star Light New Age. Daar werkt ene Chris, en Chris mag zich inmiddels een soort van internet-cultheld noemen. Of cult-bekende, dan toch. Ik heb altijd gedacht dat ik, als niet-spiritueel, een uitzondering was. Omdat ik juist agressief word van stinkende bonsai-stokjes en rustgevende Tibetaanse pindaschalen. Maar nee, zelfbenoemd Verlosser Chris wordt er ook niet erg ontspannen van. Leest u even mee hoe Chris op e-mails van klanten reageert? Waarschuwing: het taalgebruik is, net als de daverende lachbui die zal volgen, tamelijk heftig. Hoe niet om te gaan met klanten, Les 1. Les 2 mag er ook zijn. OMG WTF ROFLMAO! Mijn dag heeft ie in elk geval zeer verlicht LOL.

Geen opmerkingen: