14 september 2009

Schaamhaar

Soms ben je in de kroeg. Dat heb je weleens. Zo bevond ik mijzelf onlangs nog in een niet nader te bepalen etablissement (trapje af, naast..). Het was na afloop van een evenement, ik weet niet meer welk. Mijn staat was, naar ik mij naderhand heb laten vertellen, kennelijk.

Het is, geoefende dronkaards onder u zal het niet vreemd zijn, juist dan het moment om de diepere zaken des levens aan te roeren. Zo ook ik.

Toen ik, wellicht al te opzichtig, aan mijn kroezende bos krabde, bedacht ik mij dat we in de media overspoeld worden, niet alleen met cosmetische rommel voor vrouwen, maar ook voor mannen. Er bestaan, zo wil althans de reclame het, scheerapparaten die je onder de douche kunt gebruiken en die, als waren het heggescharen, alle vormen van beharing kunnen wegnemen en zelfs vormgeven.

Van vrouwen was mij dit fenomeen niet vreemd, ik weet niet aan welke pedofiele neiging we het hebben te danken, maar de huidige tijdgeest is er een waarbij volstrekt natuurlijke beharing vooral bestreden moet worden. Daar heb ik, zolang het beperkt blijft tot een 'brazilian wax', geen moeite mee, al ontgaat me het nut, ja, zelfs de esthetiek. Er zit daar haar, zo hoort dat nu eenmaal. Maar goed, het zal wel.

Van mannen weet, nee, wist ik te weing. Als hetero, en blijkbaar helemaal niet 'metro', was ik er nooit aan toegekomen de staat van mijn beharing te bespreken. Mijn kennelijke staat besliste dat nu het moment was, en ik vroeg mijn drankgenoten, en drankgenotes, naar hun meningen op dat gebied.

Het antwoord van de drankgenotes verbaasde mij niet; zij lieten zich meeslepen door de huidige trends en onthaarden zich daar geheel, of toch tot op een niveau dat door de tijgdgeest blijkbaar vereist wordt. Waarmee, maar dat terzijde, bewezen wordt dat je ook als (bijna-)40-plusser niet ongevoelig bent voor trends.

Maar dan het antwoord van de mannen! Ik, die altijd had gedacht van dat die cosmetische kolder niet aan mannen besteed was, viel van de ene verbazing in de andere. Ik was de enige man in het hele pand die niet regelmatig aandacht schonk aan zijn schaamhaar!

Driewerf WTF!

Ik voel me nu ouderwets en lichtelijk schuldig, maar ik peins er niet over om mijn schaamhaar bij te knippen of in welk kinky vormpje dan ook te modelleren. Klaarblijkelijk is dat nu de norm, althans, zo deed mij mijn mini-enquete onder een man of vijf geloven, maar daar ga ik dus echt niet in mee. Het is al rompslomp genoeg om me regulier te scheren; eens in de week is al een opgave. Aan mijn jodocus geen Gilette Turbo Deluxe, met 666 mesjes, het moet niet gekker worden. Kom nou.

Geen opmerkingen: