2 juni 2009

Maandag

Zo. De heilige geest is weer neergedaald, gristelijk gedoe voorlopig weer achter de rug. Niet dat ik het erg vind hoor, die feestdagen. Deze periode van het jaar is zelfs veruit mijn favoriet, en hij duurt nog tot eind juli. Mevrouw vindt het niets, die houdt niet van warmte en heeft nogal last van hooikoorts, dus die is niet blij. Had ik al verteld dat deze ook niet graag kookt? Om met Obelix te spreken: rare jongens, die Surinamers. Ik woon wel even met een 'collectors-item', hè? Ha! Woei!

En wat hebben we deze Pinksteren gedaan? Nou, bitter weinig. Vinden we dat erg? Helemaal niet! Het is niet dat ik me te oud voel voor Pinkpop, maar laten we eerlijk wezen: ze hadden een prut line-up dit jaar. Dat wil zeggen, weinig bands die ik persoonlijk leuk vind. Volgens mij heeft het voor het eerst in de 40 jaar dat Pinkpop bestaat niet geregend, dus het zal vast fijn toeven zijn geweest daar in Zuid-Europa.

Ik ben lekker boven de rivieren gebleven, en luister nu naar iets wat ik niet kende, schande op mij! Mono, uit Japan. En die had ik dus kunnen zien dit jaar, op Roadburn. Potver. Was ik nou maar sneller geweest met die onverwachte optie tot gastenlijst! (Nog tx voor uitnodiging P.). Daar had ik ook nog Baroness en Wolves in the Throne Room mee kunnen pikken, dus note-to-self: volgend jaar beter opletten.

Mono, dat is post-rock. Daar had ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, maar dat is dus wat twee andere bands die ik zeer kan waarderen, namelijk Mogwai en Sigur Ros, blijkbaar spelen. Weten we dat ook weer. Post-rock. Tsja. Lange, instrumentale nummers, meestal maar niet altijd opgebouwd tot een lekkere alle-versterkers-open climax. Erg lekker. En mandoline-spelende Japanners hoor je tenslotte ook niet elke dag.

Verder heb ik deze week nog geinige platen gehoord van Gorod, Graves at Sea, Altar of Plagues, Graves of valor (de graven waren in de aanbieding blijkbaar). Allemaal metal, ik zou zeggen: check MySpace.

Tot slot nog even twee turbo-recepten omdat ik ze anders vergeet (doe ik toch, ik kook zelden met recept, dus eigenlijk vooral omdat mij ega het fijn vind dat ik e.e.a. documenteer van wat ik -in wat in essentie haar keuken is- uitspook :)

Hete garnalen (2 pers.)

Voorbereidingstijd: 10 minuten. Bereidingstijd: 5 minuten.

Ingredienten:
1 (middel)grote ui
2 tenen knoflook
1 zak (grote) gepelde diepvriesgarnalen (250g) (gamba's zijn overdreven, en prijzig)
1 mango
2 eetlepels hete curry pasta (bijv. Patak)
1/2 madame jeanette (optioneel)

Snipper de ui en knoflook. Fruit zachtjes aan in weinig olijfolie. Slacht de mango, snij in hapklare brokken. Zet vuur dan hoog en kiep de garnalen erbij (zo uit diepvries), doe curry pasta en fijngesneden Madame Jeanette erbij. Wanneer de garnalen ontdooid en warm zijn (dat is al snel!), kiep de mango erbij, op hoog vuur alles alleen even snel heet laten worden. Serveer met rijst en bijvoorbeeld verse spinazie of speciebonen.

Verso mango is lekker, maar lychees uit blik zijn nog makkelijker. Of perziken.

Sperciebonentip:
Na koken ff lekker opbakken in ketjap asin, een teen knoflook en 1 eetlepel honing.

Omdat ik vandaag zelfs te lui was om boodschappen te doen, heb ik een pasta-salade in elkaar gefabriekt. Zeer geschikt om de koelkast beetje uit de dunnen. Op pasta-salades kun je lekker eindeloos varieren; in essentie is het niet meer dan een potje met restjes.

Vandaag gebruikte ik:

Pastasalade (feat. Restjuzzz) (2 pers.)

Voorbereidingstijd: 1 min Bereidingstijd: 10 min

250 g (krul)pasta (ik gok maar wat; ik bedoel 2 porties)
1 teen knoflook (geperst)
2 eetlepels zwarte olijven (in stukjes, zonder pit)
2 eetlepels kappertjes
3 eetlepels zilveruitjes
3 eetlepels geraspte kaas
2 eetlepels olijfmayonaise
1 blik vis-achter-uit-de-kast (150 g(?)) (Ik vond nog een blik zalm in mosterd-saus, maar tonijn of sardines zijn ook lekker, vooral met ansjovis, mocht je die toevallig hebben liggen)
2 theelepels mosterd (zat bij mij al bij de vis)
1/2 komkommer, in stukjes
scheut citroensap
scheut goede azijn
(ruim) peper
zout
paprikapoeder

Kook de pasta beetgaar. Giet af, en laat in koud water afkoelen. Doe wat minnaars doen (optioneel, maar het helpt de eetlust). Kiep alle ingredienten bij elkaar, en roer goed door. Serveer met lekker stuk vers afgebakken stokbrood.

Geen opmerkingen: