20 februari 2009

Sneetje

Ik hou niet van voetbal. Hoe ouder ik word, hoe meer ik er een hekel aan krijg. Ik zie niet in wat de amusementswaarde is van 22 jongvolwassen multi-miljonairs die elkaar op een grasveld arbeidsongeschikt proberen te schoppen. Verwende, achterbakse jongetjes, van het type dat vroeger altijd achter in de klas zat, als ze er nog niet waren uitgestuurd, altijd bezig waren treiteren en zieken, stoer stiekem rookten in de fietsenkelder, en die altijd de dellerigste meisjes hadden.

Als ze dan eenmaal oud en/of arbeidsongeschikt zijn, is hun enigste optie allenig nog om in de foebelerij te blijven, als trainer of technisch directeur of whatever andere functie waarin ze zich belangrijk kunnen voelen. Pas dan merk je wat een schorem het echt is. Waar je een zeg 20-jarige nog wel wilt vergeven dat hij liegt en ontieglijk onsportief en kinderachtig is, puur en alleen omdat je denkt (hoopt?) dat hij later wel tot meer nobele inzichten komt, blijkt dat ook als je zou verwachten dat ze op basis van leeftijd en levenservaring het kleuterniveau ontstegen zijn, dit meestal niet het geval is. Sterker, ik vermoed dat het juist voor je spreekt als je het niveau van 'hun zijn stom' nooit ontstegen bent.

Laatst zag ik op TV een stukje uit een voetbalwedstrijd. De scheidsrechter, wat bezielt zo iemand, maar dat terzijde, werd vanuit het publiek bekogeld met allerhande voorwerpen. Fijn volk ook, supporters. Eén ervan raakte het hoofd van de goede man, en hij hield er een wond aan over. Je zou zeggen, daar spreken alle professioneel betrokkenen dan schande van.

Maar wat zegt de trainer van de club waar het gebeurde: "Het was maar een klein wondje, beetje vaseline erop en een heel klein pleistertje. Ik hoop dat dit niet al teveel consequenties voor ons heeft."

Mijn mond viel open. WAT? Een of andere dronken Neanderthaler bestookt een welwillende, neutrale medewerker, iemand die is aangesteld om JOUW slachtpartij nog een beetje binnen de perken te houden, en dan neem je het niet voor zo iemand op? Dan probeer je op deze schaamteloze, respectloze en stuitende wijze je eigen straatje schoon te vegen? Mijns inziens ben je dan niet goed bij je hoofd, en verdien je een enkeltje gesloten inrichting.

Zelden zag ik de schofterige egoistische hufterigheid van dat kl#tevolk treffender geillustreerd. Enerzijds zou je zeggen 'maak je niet zo druk', en dat zou ik ook wel willen, anderszijds heb ik de indruk dat dit soort verwerpelijk gedrag meer en meer gangbaar wordt, ook buiten de foebelerij. Het is natuurlijk flauw om te zeggen, maar de eerste beroepsgroep die in me opkomt zijn bankiers en 'topmanagers'. Zelfde laken een pak. Allemaal bezig met hun eigenbelang, zonder een greintje rekening te houden met anderen. En daar maak ik me weleens zorgen om.

Geen opmerkingen: