4 september 2008

Chrome

Gisteren Chrome, de nieuwe browser van en door Google, gedownload, en tijdje gebruikt. Beslist een WOW ervaring, qua snelheid. Heb ook de EULA (gebruikersovereenkomst) gelezen. Die is op zijn minst merkwaardig. Er staat hetzelfde in als in de voorwaarden die gelden (en waarmee je je akkoord verklaart als je ze gebruikt) voor de overige diensten van Google. Er staat (mijn woorden) "elk bericht en document dat je maakt via Services van Google, is vanaf dat moment ook eigendom van Google, en Google mag er er alles mee doen wat ze wil." Ik maak geen grapje, dus als je GMail gebruikt of Google Docs en je wist dat niet, realiseer je even wat dat betekent.

In de EULA van Chrome wordt Chrome *expliciet* geschaard onder de Services van Google (zie onder 11 en verder). Met andere woorden: alle content die je het web opslingert met Chrome, ongeacht of dat iets is bij een Google service, of in een MSN chat, of op Hyves, wordt eigendom van Google. Chrome maakt er geen geheim van dat 'regelmatig' met Google contact gelegd wordt (bijv. via de Omnibar).

In feite zegt Google dus: Chrome is een 'key-logger', wat je ook intypt in Chrome is van ons.

Toen ik dat gisteravond zag, ben ik meteen gestopt met Chrome te gebruiken. Ik betwijfel ook of de soep uiteindelijk zo heet gegeten zal worden, Google zou zichzelf blameren, maar feit is, dat een hoop beroering is ontstaan in de internetgemeenschap. Ik ben geen expert op dit gebied, en dit is geen nieuwsblog, maar je kunt onder andere hier en hier meer lezen. Houd ook Digg in de gaten.



Update: Google heeft de gewraakte passage inmiddels aangepast.

Geen opmerkingen: