24 september 2008

File

De overheid communiceert dolgraag met ons. Zet de radio of TV aan en je wordt lastiggevallen met campagnes. Wat ik wel bijzonder aan die spotjes vind, is dat er vrijwel nooit personages in voorkomen die mij doen denken aan medeburgers. Meestal lijken het me personages die regelrecht zijn weggelopen uit een streekroman uit de jaren vijftig. Met dat verschil dat daarin niet zoveel werkende geemancipeerde Fatima's voorkwamen, of lachende internettende jongenegermannen. Voor de rest walmt de spruitjeslucht je van verre tegemoet.

Misschien is het ook wel goed dat ik me er niet mee kan identificeren. Ik wil deze medeburgers, en hun bedenkers, meestal alleen maar op hun bek slaan. En ik heb sinds de brugklas geen medeburgers meer geslagen, dus dat zegt wat.

Neem het file-spotje van de laatste tijd. "Vroeger was een file iets bijzonders..blabla..tegenwoordig willen we er met zijn allen wat aan doen." Begeleid door een, jawel, jaren vijftig filmpje. Want vroeger was alles beter en seks verkoopt.

Laten we even bij die tekst blijven stilstaan. "Tegenwoordig willen we er met zijn allen wat aan doen." Met zijn allen. Dat moet natuurlijk ons saamhorigheidsgevoel aanspreken. Ja, ik wil gelijk al mijn vrienden bellen. Laten we wat aan de files gaan doen!

Wie heeft dat geconstateerd, dat we er met zijn allen wat aan willen doen? Is daar onderzoek naar geweest? Of is het lulkoek uit de pen van een slechte marketeer? Ik vermoed sterk het laatste. Zoals met heel veel spotjes van de overheid, ervaar ik dit spotje als een belediging. Dat zij wel weten wat 'wij', nota bene 'met zijn allen' willen. Ik voel de opstandige puber in mij ontwaken, en wil het liefst meteen in de file gaan staan.

Graag stel ik de makers van deze campagne een wedervraag: als het inderdaad zo is dat 'we' 'met zijn allen' iets aan de files willen doen, hoe komt het dan dat er elk jaar meer en langere files staan? Mijn onbescheiden mening is, dat het feit dat we er juist niet met zijn allen iets aan willen doen, een oorzaak is van die files. Maar wie ben ik.

Geen opmerkingen: