18 juli 2008

Onbeveiligd

Een paar minuten geleden opende ik MSN, pardon, Windows Live Messenger. U weet wel, dat infernaal domme chat -pardon- Instant Messenger programma van Microsoft. Ja, ook ik gebruik het, omdat iedereen het gebruikt en het daardoor 'handig' is. Vroeger, toen het leven simpeler en beter was, gebruikte ik IRC om te kletsen. Nu heb ik, noodgedwongen bijna, MSNM en mIRC vaak tegelijk aan. Handig! Not!
Aangezien Microsoft er een gewoonte van maakt zijn 'diensten' te bundelen, kreeg ik in MSNWLM (OMGWTFBBQ?) te zien dat ik mail had op mijn MSN, pardon, Windows Live account. Nieuwsgierig als ik ben klikte ik op het icoontje. En startte Internet Explorer (IE), op de inlog-pagina van Windows Live, vroeger Hotmail. Elke programmeer-sukkel zou een internet-pagina, die wordt aangeroepen vanuit een bepaald programma, laten openen in de standaard-browser van de gebruiker. Of dat nu IE is of niet. 'As it happens' gebruik ik al sinds een jaar of 12 *niet* IE. Vroeger, toen het leven simpeler en beter was, gebruikte ik Mosaic. Daarna stapte ik over op Netscape. Ah, de dagen van Win32s. In moderner tijden stapte ik over op Mozilla, en sinds een aantal jaar zweer ik bij Firefox.

Hoe dan ook, ik klikte dus op voornoemd icoon, dat (2) berichten beloofde. Internet Explorer meldde mij middels een niet te negeren venster dat er 'onbeveiligde items' te tonen waren, en of ik die wilde tonen. Op hun eigenste bloody f#cking inlog-pagina!

Dan ben je toch de weg kwijt? 'Hallo, ik zie dat je misschien cash nodig hebt! Wil je pinnen?' "Ja, graag" 'OK, ga dan mee naar de pinautomaat, maar wacht: het kan onveilig zijn. Wil je pinnen?'

'Voorzichtigheid voor alles' is een wijs devies. Maar als je je eigen integriteit in twijfel trekt kun je mijns inziens beter zwijgen.

Geen opmerkingen: