17 juli 2008

Esoteric

Vandaag een band gedraaid die ik nog niet kende: Esoteric. In de Aardschok stond afgelopen maand een recensie die me nieuwsgierig maakte. Beslist een band waarvan ik de CD ga aanschaffen. Waarmee overigens bewezen is dat het downloaden van muziek in elk geval door mensen van -ahem- mijn generatie *niet* schadelijk is voor de verkoop van albums, maar dat terzijde. Anyway, Esoteric (MySpace) bestaan zo blijkt al sinds 1992. Ze spelen doom metal, meer specifiek: funeral doom. Voor normale mensen: dat is doom metal maar dan heeel langzaam. Wat doom metal is? Misschien dat je iemand kent die een vriend heeft die My Dying Bride kent? Of Candlemass? Ik ben niet zo'n doom-liefhebber, maar sommige bands vind ik wel lekker. Het is als met bier: je leert het waarderen. De revelatie voor mij vorig jaar was Worship, en ook Longing for Dawn kan me erg bekoren. Beide zijn ook wel aardige bands om Esoteric mee te vergelijken qua stijl.
Hoe dan ook, hun laatste album heet The Maniacal Vale, en ik vind het een lekkere plaat.

Geen opmerkingen: