13 maart 2008

First!

Weblog. Waarom zou ik een blog bijhouden?

Vooraleer ik een blog begin, moet ik mij denk ik dit bedenken:

1. Wat heb je te vertellen?
2. Wie wil het lezen?

Ad 1.: Ik hield nooit een dagboek bij. Vroeger niet, nu niet. Ik heb geen behoefte om mijn zieleroerselen aan papier toe te vertrouwen. Als ik iets kwijt wil, dan laat ik dat weten aan diegene(n) van wie ik denk dat ze er mogelijkerwijs in geinteresseerd zijn. Of wie ik er op dat moment mee wil lastig vallen. Een blog -wanneer persoonlijk- is een vorm van exhibitionisme. Daar is niets mis mee. Maar het moet wel een beetje interessant zijn. Een blog kan heel handig zijn als middel om ontwikkelingen op zakelijk vlak te publiceren. Bijvoorbeeld als je bezig bent een applicatie te ontwikkelen/onderhouden. Dan kan het een handig klankbord zijn. Maar zo'n blog maak je dan expliciet aan met dat doel.

Heb ik behoefte aan een klankbord waar het om persoonlijke ervaringen gaat? Nee, niet echt. Soms kan het leuk zijn om een gedachte die je hebt, of een ervaring die je had, met iedereen te delen. In die zin kan een blog een functie vervullen: je kunt je gedachten luchten.

Heb ik behoefte om met enige regelmaat iets te blaten? Nee. Maar doe je dat niet, dan denken mensen dat je niet langer blogt... Tsja.

Ad 2.: Er is een specifieke doelgroep als de blog over een specifiek onderwerp gaat, dat spreekt. Doelgroep voor alle overige spinsels: niemand/iedereen, afhankelijk van hoe cynisch je over blogs wilt zijn.

Maar vooruit, laten we het een gooi geven...

Geen opmerkingen: