21 juli 2011

Robot Monster

Wie op een willekeurig moment na achten 's avonds de commercielen langszapt, loopt grote kans getrakteerd te worden op een slechte film. Ik ben gek op slechte films. Maar toch. Je hebt slechte films, en je hebt Slechte Films. Waar ik niet zo goed tegen kan is smakeloosheid, en daarin de grossieren de bovengenoemde films meestal ad nauseam.

Zoals al veel vaker geschreven, quasi-knappe FBI 5-o'clock shadow-mannen die in pakhuizen wonen, gebotoxte slettebakken, achtervolgingen, schietpatijen en explosies boeien mij evenveel als de wederwaardigheden van Amerikaanse pubers (yeah, right), die de ware liefde ontdekken na veel gratuit net-niet-bloot-neuken met willige cheerleader blondines met neptieten. Bleh.

Nee, het begint pas bij bij wat de commercielen tegenover voetbal programmeren. Films als Shark Attack 2, dat soort meuk. Dan begint het aardig te worden. Maar voor het echte werk moet je niet op TV zijn. Internet is je vriend.

Enig speuren en per ongeluk op de mediaspeler vinden doet blijken dat ook slecht al vaker is gedaan. Dacht ik dat met 'Teenagers from Outer Space' het absolute dieptepunt wel was bereikt, zag ik laatst 'Robot Monster' (1953).

Robot Monster is legendarisch. De 2.8 die deze film als waardering krijgt op IMDB is welverdiend. Episch beroerd, maar om te gillen, zo zou ik hem samenvatten.

Ik zal niet teveel tip van de sluier oplichten, maar de verhaallijn is geweldig, want volstrekt onzinnig en vergezocht en algemeen hilarisch. Van acteren is niet echt sprake, al probeert men het. De 'special effects', ach, wat zal ik erover zeggen? Bellenblaas, een apenpak en een duikershelm. Geweldig. Let ook op de high-tech communicatie-apparatuur.

Het verhaal gaat, dat naar aanleiding recensies van deze film, die in 1953 uitkwam, de regisseur een zelfmoordpoging heeft gedaan. Wat enerzijds volkomen terecht is, want zo slecht is hij beslist, anderszijds getuigt het niet van gevoel voor zelfspot. Misschien maakt dat de film nog wel het leukst. Dat hij serieus bedoeld is. Dat is in hoge mate onvoorstelbaar wat mij betreft, maar gaat deze film vooral zien.

Je zult 66 minuten gillend van het lachen van de bank rollen.

Geen opmerkingen: