23 februari 2009

Ult

Sommige vragen dwalen maanden, soms jaren door je hoofd, zonder er veel aandacht aan te schenken. Totdat er weer een keer iets is, dat je de vraag doet herinneren. Soms merk je dan ineens op dat je het antwoord weet. Op zo'n moment realiseer je je dat je iets hebt geleerd. Fijne momenten zijn dat. Er zijn ook van die vragen die nog altijd onbeantwoord zijn. Is ook niet erg verder.

Zo is er ult. Geen idee wat dat is. Ik vraag het me al jaren af, maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik al jaren te lui ben om het op te zoeken. Typisch zo'n vraag die even je nieuwsgierigheid doet opflikkeren, om ongemerkt toch weer aan je aandacht te ontsnappen. Vandaag moest ik weer even aan ult denken. Want wat is ult? Ik heb een tijdlang de biologie bestudeerd. Nooit kwam ult ter sprake. Terwijl het overal om ons heen is. Duizenden, honderdduizenden die het elke dag drinken. Goed voor je darmflora, heet het te zijn. Het zal wel. Wat mij af en toe intrigeert is, wat is ult nu eigenlijk?

Volgens Wikipedia is het de 'United Lodge of Theosophists'. Ook interessant, maar lijkt me niet dat je dat in een klein flesje kunt stoppen, dus dat kan het niet zijn.
Een zoektocht op Google levert een hoop op, maar geen melkproduct. En als de yak (Bos grunniens), toch ook lid van de familie der runderen, het heeft, levert een koe dan geen ult? Of is het gewoon een fantasieproduct, net als de meeste shampo's? Dat laatste lijkt me nog beslist het meest waarschijnlijk...

Geen opmerkingen: