9 december 2008

Opzeggen

Omdat ik over enige tijd ga verhuizen, wil ik mijn telefoonlijn opzeggen. En ook mijn internetverbinding. In digitale tijden, waarin van de burger immers veel zelfredzaamheid verwacht wordt, zou dat niet zo moeilijk moeten zijn, toch? Het omgekeerde, zo weet ik uit ervaring, is veel lastiger. Toen ADSL bij mij werd aangelegd, duurde het een week of drie voordat het ook werkte. En kon ik de KPN monteurs meer vertellen over wijkcentrales, SIP stiften enzomeer dan omgekeerd.

Dit keer is het simpel: ik wil opzeggen. Stopzetten. Afsluiten.

Allereerst bel ik met mijn internetaanbieder, XS4ALL. Een volle dochter van KPN.

"Hallo, ik ben Arno en ik wil mijn internet abonnement opzeggen"
'Hallo meneer, dat kan, wat is uw relatienummer?'
"Geen idee, kan het ook via mijn naam?"
'Het nummer staat vermeld op uw afschriften meneer'
"Ik doe bij geen betalingen aan jullie; deze verlopen, zoals jullie mij zelf per brief hebben laten weten, sinds een aantal jaar als onderdeel van mijn telefoonrekening, via uw moederbedrijf KPN"
'We schrijven van u elke maand een bedrag af, mijnheer. (Hij noemt dagen waarop incasso heeft plaatsgevonden)'
"U heeft al een jaar of 4 geen bedrag meer bij mij afgeschreven, ik zou dat beslist gemerkt hebben."

Lang verhaal kort, uiteindelijk werd ik gewoon netjes geholpen, zoals eigenlijk altijd bij XS4ALL.

Vervolgens wil ik de telefoonlijn opzeggen, dus ik bel met KPN. KPN is het moederbedrijf van XS4ALL.

"Hallo, ik ben Arno, ik wil graag mijn telefoonabonnement opzeggen"
'Dat kan meneer, maar ik zie dat u via deze lijn ook een internetabonnement heeft'
"Dat klopt, via jullie dochter XS4ALL. Deze heb ik zojuist opgezegd"
'Als u een telefoonlijn opzegt waarop een ADSL dienst wordt geleverd, krijgt u van KPN automatisch een ADSL-only abonnement'
"..ehhh..??"
'U wilt dat niet?'
"Nee (doos, dacht ik erachteraan)"
'U moet dan eerst uw ADSL abonnement opzeggen'
"Dat treft, want dat heb ik zojuist gedaan. Kun u dan nu ook mijn telefoonabonnement opzeggen?"
'Pas wanneer dit bij ons is bevestigd, dan kunt u uw telefoonrekening opzeggen.'
"Hoe kan ik dit dan bevestigen? Dit abonnement loopt via uw volle dochter XS4ALL, lijkt me dat u daarvan op de een of andere manier bericht krijgt?"
'Over de diensten van XS4ALL kunnen wij niets zeggen mijnheer, u kunt hiervoor het beste met XS4ALL contact opnemen'
"Wat boeit het nou of en bij wie ik een ADSL dienst afneem, ik wil gewoon mijn telefoonabonnement opzeggen?"
'Dan krijgt u van ons automatisch een ADSL-only abonnement'
"Maar dat wil ik niet. Als ik een stoel bij het grof vuil zet, dan wil ik er geen tafel voor in de plaats. Het idee is dan namelijk, in grote lijnen, dat ik van de stoel af wil."
'Sorry meneer, maar u zult echt eerst met XS4ALL contact op moeten nemen'
"En bij hen heb ik mijn abonnement zojuist opgezegd. Gelooft u mij soms niet?"
'Over diensten van XS4ALL kunnen wij helaas niets zeggen.'

Ik belde vervolgens maar met XS4ALL. Die hebben nog nooit van deze constructie gehoord. Zucht. Dat wordt dus weer ouderwets brieven en faxen. En rekeningen: ja, maar u heeft pas dan en dan opgezegd. Brieven en faxen vind ik niet erg, maar wek dan ook niet de indruk dat je 'het allemaal online of telefonisch kan regelen'. Want dat is wel zo gemakkelijk voor u! Jaja.

Geen opmerkingen: