23 oktober 2008

Technisch

Het gebeurt iedereen weleens: je hebt een probleem met een of andere applicatie op je computer. Sommige mensen hebben dan de tegenwoordigheid van geest om even op internet te gaan zoeken wat het kan zijn. Anderen, maar dat zijn er helaas veel te weinig, nemen de moeite om even in de Help te kijken. Eén van mijn taken is het helpen van mensen als ze een probleem hebben met de applicatie de ik verkoop. Helpdesk, dus.

Dat is in IT-land zo'n beetje wat schoenverkoper is in Married with children. Zoals men wel zegt: 'It's a dirty job, but somebody has to do it.' Geloof me, het is fijn als je iemand kan helpen, maar het kan ook ongelofeljk frustrerend zijn. Op de een of andere manier vinden veel mensen, dat ze het recht hebben om geholpen te worden, ook als dat inhoudt dat ze dan zelf even moeten nadenken of iets moeten doen. Maar dat weigeren ze, want van computers snappen ze niets, zeggen ze zelf, en dus moet de helpdesk het oplossen. En wel NU. Dat ze niets van computers snappen, is over het algemeen tamelijk overbodig om mij nog nader te vermelden. Dat geeft niet. Wat wel geeft, is dat veel mensen ook geen enkele bereidheid hebben om iets van je aan te nemen, laat staan te leren.

Een tijdje terug had ik de volgende mailwisseling met een klant:

klant: "Help me! Ik kan geen mail versturen!"
ik: "Start Outlook op, en ga in het menu naar Extra, kies dan Opties, (...)"

Waarop de klant mij boos terugmailde(!): "Wat bedoel je opstarten? Je moet niet zo technisch doen. Ik start nooit iets op!"

Zucht.

Geen opmerkingen: