8 juli 2008

Hij doet het niet

Stel je eens voor dat je werkt in een garage.

Een man komt aangereden in zijn auto. Hij loopt op je af en vertelt: "hij doet het niet". Je zag hem net toch echt komen aanrijden, en je vraagt vriendelijk: 'wat doet het niet?' De man wijst naar zijn auto: "mijn auto". Je vraagt de man 'kunt u aangeven wat aan de auto het niet doet?' De man antwoordt geirriteerd: "ja, als ik dat wist zou ik niet naar de garage komen. Ik heb er geen verstand van." Een lichte moedeloosheid begint zich van je meester te maken, niet wéér zo een! Je trekt je gezicht in de vriendelijkste plooi en stelt dezelfde vraag, maar dan anders: 'kunt u misschien zeggen waaraan u merkte dat hij het niet deed?' Waarop de man antwoord: "Nou daarnet de hele tijd en toen weer niet". 'Wat niet, meneer?' "Nou, dat ie knippert, dat zei ik toch?" 'Nee dat had u nog niet verteld. Wat knippert er dan precies?' "Nou, gewoon, alles." 'Alle lampjes knipperen?', vraag je. "Nee, dat zeg ik toch niet? Alles knippert gewoon."

Je probeert je, zonder veel hoop, maar toch, voor te stellen wat hij bedoelt. 'Weet u misschien nog wanneer u het voor het eerst zag?' De man trekt een moeilijk gezicht. "Nee. Maar vanmorgen deed ie het weer". Nu begint er iets te dagen. 'U bedoelt vanmorgen toen het regende?' "Ja, dat kan best". Je opent het portier, start het contact en zet de ruitenwissers aan. 'Gaat u er nu nog eens inzitten, en vertelt u mij of dit is wat u bedoelde' De man neemt plaats. Na enig aarzelen zegt hij "ja, dat was het volgens mij" 'Meneer, dat zijn de ruitenwissers. Die gaan in dit model vanzelf aan als het regent.' "Oh, dat wist ik niet. Ik vind het maar stom", zegt de man, en hij rijdt weer weg.

Dit verhaaltje is niet echt gebeurd. Sterker, het is slechts een metafoor. Ik verzeker je, zoals de garagemedewerker zich voelde, zo voelt het ook als je op een computerhelpdesk zit.

Geen opmerkingen: